تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم رشد را میسر می‌سازد، به تندرستی و طول عمر می‌انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می‌گردد.

طبقه بندی موضوعی

عسل خام چیست و چه خواصی دارد؟

جمعه, ۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰ ب.ظ

عسل خام واقعا سر راست از کندو می آید و یک اَبَر خوراکی نیرومند و شیرین کننده ای مفید است. خواص عسل خام و تفاوت های آن با عسل معمولی را در این نوشتار مورد رسیدگی قرار خواهیم داد. عسل اشکال و فرم های زیادی دارد، سده هاست عسل بعنوان دارو و شیرین کننده طبیعی استفاده میشود. برخی ها آشکارا از زنبوردارها عسل تعبیه میکنند و برخی آن را از فروشگاه میخرند. ولی همه عسل ها یکسان نیستند.

عسل خام و عسل معمولی

تهیه عسل از زنبوردارها به این معناست که میتوانید اطلاعات کاملی درباره این که چه گونه عسلی میخرید بدست آورید. وقتی از فروشگاه خرید میکنید ممکن است اشتباها ً عسل تقلبی بخرید و زیان کنید. اکثر اوقات عسلی که از فروشگاه میخرید بیش از کران در فرآیند پاستوریزه، تولید شده است.


فرآیند پاستوریزه کردن، بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی، آمینو اسیدها و آنزیم های عسل را از بین میبرد و ارزش غذایی آن را زیر می آورد. برخی از مردم هم معتقدند که عسل خام و عسل معمولی فرقی ندارند، اما ما در این نوشتار این سوء تفاهم را از بین میبریم.

قبل از اینکه به رسیدگی تفاوت بین این دو بپردازیم اول باید عسل خام را شرح دهیم.

عسل خام چیست؟

عسل خام منحصر بفرد ترین مایع شیرینی است که زنبورها از شهد فشرده شده گل ها تولید میکنند. عسل خام راستین یکراست از کندو می آید و یک اَبَر خوراکی قدرتمند شیرین کننده است که توسط یکتا از شگفت انگیزترین موجودات کره ی زمین یعنی زنبور عسل صحیح می شود. به هیچگونه حرارت ندیده، پاستوریزه نشده و فرآوری نشده است.


گرده گل یگانه از بهترین و مقوی ترین خوراکی های طبیعت بحساب می آید. سرشار از پروتئین به اتفاق با اسید آمینو هایی است که میتواند به راحتی باره استفاده بدن شما پیمان بگیرد. گرده گل برای درمان تغذیه نامتعادل، راز حیات و شادابی، درازا عمر و افزایش انرژی بهره‌گیری میشود. در ضمن برای مهار وزن، سلامتی، زیبایی، حساسیت، بازدارندگی از پیری و… نیز کاربرد میشود.


مراقب عسل های پاستوریزه و بی کیفیت بازار باشید

بیشتر عسلی که در سوپرمارکت ها پیدا میشود عسل خام نیست، بلکه عسل تجاری معمولی است که پاستوریزه شده ( در ۷۰ درجه ی سانتی گراد یا اغلب حرارت دیده و سریعا سرد شده است) تا پالایش  آن آسانتر شود بسته بندی آن تمیزتر، روان ترو جذابتر بنظر برسد.


پاستوریزه کردن هرگونه سلول های مخمری درون عسل را از بین میبرد و از تخمیر آن بازدارندگی میکند. پاستوریزه کردن و تولید بیش از حتماً کم و بیش ۱۰۰٪ ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و خواص آنتی بیوتیکی را که معمولا در عسل اصل و خام کندو موجود است از بین میبرد.


همچنین این عسل ها تصفیه هم میشوند که گرده ای هم در آن باقی نمی ماند. تفکیک این تقسیم های میکروسکوپی گرده گل باعث میشود کیفیت محصول طبق بسیاری از آژانس های سلامت غیر قابل تایید باشد.


در آزمایشی بدست آزمایشگاه تحقیقات پالینولوژی در دانشگاه تگزاس ، ۶۰ باره عسل از بازارها و سوپر مارکت ها را آزمایش کردند و دریافتند که ۷۵٪ حتی ذره ای گرده در آنها نبود که احتمالا با مقادیر مواد شیمیایی نیز ترکیب شده است.


سازمان خوراک و داروی آمریکا (FDA) معتقد است هر عسلی که مثل این ها زیاد فیلتر شده باشد، در واقعیت عسل نیست و پس از این متعلق به نمیتوان چشمداشت مزایای دارویی عسل را داشت. چنین عسل پالایه شده ای  نزدیک  هیچ ارزش غذایی ندارد چون حتی گرده آن هم تصفیه شده است.


بعضی عسل ها حتی شدنی است حاوی دوشاب ذرت با فروکتوز بالا باشند!


چرا کمپانی ها گرده گل را از عسل جدا می کنند؟

عملیات پالایش گرده گل از عسل از مملکت چین آغاز شد. پس از اینکه بسیاری از ملت به خواص عسل پی بردند، خرید عسل در آمریکا افزایش یافت و چینی ها شروع به فرآوری عسلی با کیفیت زیاد زیر کردند لغایت بتوانند به مشتری های اکثریت بفروشند. فرآوری عسل آن ها آنقدر زیاد بود که به کشورهای سایر نیز صادر میکردند.


از روش گرده، ریشه ابتدایی عسل را در چین پیدا کرده اند. گرده در بر گیرنده DNA است که میتوان توسط آن محل اصلی تولید عسل را پیدا کرد. اینگونه آمریکا اخذ که بسیاری از این عسل های بی کیفیت و به اصطلاح تقلبی، محصول وارداتی است.


آمریکا برای مقابله با این سوژه تمام واردات عسل از چین را بازداشته کرد. از آنجایی که عسل زیادی روی دست چینی ها باد کرده بود و فروش نمیرفت، چین آنها را به هند فرستاد. در هند عسل چینی را با عسل هندی دارای گرده آمیخته کردند. با این شغل تشخیص محل اصلی فرآوری عسل از روی گرده های مختلف دشوار میشود و این طور نوع جدیدی از عسل تقلبی بوجود آمد.


بعدها استفاده از پالایش افراطی را آغاز کردند. تصفیه ی افراطی فرآیندی است که در آن گرده گل موجود در عسل جدا میشود. این فرآیند عسل را از مواد مغذی عاری میسازد، ولی درازا عمر آن را بالا میبرد. برخی مواقع برای گذرگاه گم کردن آنهایی که میخواهند محل اصلی تولید آن را از روی گرده پیدا کنند، این عسل را با عسل گرده دار مخلوط میکنند


عسل خام مصرف کنید

بازار، حسابی از عسل های ارزان و مضر برای سلامتی اشباع شده است، بعد هنگام برگزیدن مراقب باشید. عسلی پیدا کنید که طبیعی و خام باشد. خیلی وقت ها، این عسل پالایه نشده تنها در کشتزار یافت میشود.


عسل خام کمی مات بوده و کریستال های شکر خوش فرمی دارد (به زبان عامیانه: شکرک زده) مزایای بسیاری دارد و سلامتی شما را به خطر نمی اندازد (مگر اینکه حساسیت داشته باشید).

خواص عسل خام و تفاوت آن با عسل پاستوریزه

  • تمام ویتامین ها، آنزیم ها و مواد مغذی عسل خام دست نخورده و تندرست اند.

  • عسل خام خواص ضد ویروس و ضد قارچ دارد.

  • عسل خام به ممانعت از حساسیت کمک میکند.

  • عسل خام حاوی آنتی اکسیدان های قوی می باشد.

  • عسل خام به تنظیم اختناق و قند خون کمک میکند.

  • عسل خام به بهبود مشکلات پوستی کمک میکند.

  • عسل خام به سیستم ایمنی کمک میکند.

  • عسل پاستوریزه شدنی است حاوی آنتی بیوتیک های کیمیایی باشد.

  • عسل پاستوریزه هیچ گرده ای ندارد.

  • ماده ی اصلی سازنده ی عسل پاستوریزه، دوشاب ذرت با فروکتوز بالا است.

  • عسل پاستوریزه ی در بر گیرنده دوشاب ذرت با فروکتوز بالا مایه چاقی، دیابت، فشار خون و آفت دیدن کبد میشود.

  • عسل پاستوریزه ی در بر گیرنده شربت ذرت با فراکتوز بالا معمولا تمام GMO آن گرفته شده.

  • عسل پاستوریزه منجر به ساختن پلاک و تنگی رگ های خونی میشود.


البته هنوز در ارتباط با ی مالیدن عسل خام روی پوست، ترکیب عسل با دارچین، جوش شیرین و … حرفی نزده ایم.


انواع عسل خام

انواع بسیاری عسل خام گوناگون وجود دارد که در فروشگاه ها قابل دسترسی هستند. بعضی متعلق به ها اصلا پالایش نشده اند و بعضی سایر برای ظاهری شفاف تر و روان تر پالایش شده اند. عسلی که از کندو می آید مخلوطی از کریستال های جامد و مایع است و رنگ آن میتواند بسته به گلی که متعلق به تهیه شده، از زرد روشن لغایت قهوه ای سوخته یا حتی سیاه تغییر کند.


عسل میتواند بافتی کریستالیزه داشته باشد که هنگام سرد شدن رنگ آن بخاطر گلوکز، موم، گرده و صمغ درون آن به کرمی روشن تغییر میکند یا میتواند شربتی چسبناک و بی رنگ با آب اغلب باشد.


گاهی تشخیص تفاوت عسل خام و عسل معمولی چالش برانگیز است. اما شما باید از تمام ویژگان عسل بهره ببرید. اضافه کردن به رژیم غذایی تان یا استفاده دارویی از آن، وقتی تمام ارزش طبیعی آن از بین رفته باشد بی فایده است.


برای اینکه مطمئن شوید عسل خام میخرید باید روی برچسب آن را چک کنید. د رحال آماده مقررات یکسانی برای عسل خام وجود ندارد. برچسب هایی چون «غیر پاستوریزه» و «پاکسازی نشده» شدنی است کمکی بکند، اما تعیین کننده خام بودن عسل نیستند.


برچسب پاستوریزه بی گمان به این معناست که عسل به هیچ وجه خام نیست.


از کجا عسل خام تهیه کنیم؟

بهترین مسیر اطمینان از اینکه عسلی که میخرید خام است، خرید آن از زنبوردارهای محلی یا فروشگاه عسل آهوتا می باشد که کاملا قابل اعتماد است. این روش محل و محتوای عسلی که میخرید را نیز در کمر بستن شما میگذارد.


آیا عسلی که مصرف می کنید خام است یا پاستوریزه؟ با ما در میانی بگذارید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی