تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم رشد را میسر می‌سازد، به تندرستی و طول عمر می‌انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می‌گردد.

طبقه بندی موضوعی

عسل کلزا؛ خواص عسل کلزا برای سلامت بدن

چهارشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸ ق.ظ

این گیاه به بخش کلم‌ها تعلق دارد و به اسم تخم کلزا نیز شناخته می‌شود و هم به خاطر شهد گل و هم به خاطر گرده گل، برای زنبورها بسیار جذاب است. عسل کلزا بدست آمده در اروپای شرقی و مرکزی، یگانه از مهم‌ترین منابع بهار و گرد از خالص‌ترین عسل‌های تک‌گل می‌باشد.در این نوشتار از خواص عسل کلزا برای شما خواهیم گفت.


 عسل کلزا

کلزا از اعضای ویس کلمیان (تیره خردل یا کلم) بوده و دارای گل‌های زردرنگ است.


نام رایج: کلزا


نام‌های دیگر: تخم کلزا یا کانولا (هرچند، این لغت به روغن کانولا اشاره دارد، که نوعی روغن خوراکی فرآوری شده از دانه‌های انواع گونه‌های گیاه کلزا می‌باشد).


نام گیاه‌شناسی: براسیکا ناپوس


محل کشت: اروپا، آمریکای شمالی


رنگ: سفید مایل به زرد، سفید. رنگ عسل آن پس از تبلور (شکرک زدن)، سفید یا استخوانی ویس است.


عطر: گلی-میوه‌ای بازپسین (میوه‌ای)، گرم، گیاهی


شدت عطر: متوسط


اسیدیته: ضعیف


شیرینی: کم. عسل‌های مشابه عسل اقاقیا، با مقدار فروکتوز بالا، شیرین‌تر از عسل‌های دارای گلوکز بالا هستند.


تلخی: ناموجود


مقدار فروکتوز: کم


غلظت گلوکز: بالا


مقدار مواد معدنی: کم

خواص فوق العاده عسل کلزا برای سلامتی

تبلور (شکرک زدن): عسل کلزا زیاد تند و بصورت یک ساختار بلوری ریز، متبلور می‌شود. در دماهای بالا (بیش از ۲۵ درجه سانتی گراد)، سرعت تبلور زیر می‌آید. درون فریزر، عسل برای مدت طولانی‌تری بصورت مایع باقی می‌ماند.


تبلور سریع عسل کلزا به دلیل مقدار بالای گلوکز آن است. بطور کلی، عسل‌های دارای بیشتر از ۲۸ درصد گلوکز، تند متبلور می‌شوند، در حالی که عسل‌های دارای گلوکز کمتر از ۲۸ درصد، عمدتاً بصورت مایع باقی می‌مانند. عسل‌های شهد گیاه با بیش از ۱۰ درصد ملزیتوز، زیاد کُندتر به عسل کریستالی تبدیل می‌شوند.


در نقطه مقابل، عسل‌هایی با درصد مقدار گلوکز کم هستی دارند که حتی اگر متبلور هم بشوند، این تبلور سررسید زیاد طولانی طول می‌کشد. مثل عسل توپلو و عسل شاه بلوط. نکته مثبت این حالت این است که این نوع عسل، به علت ساختار خمیری شکل خود، از روی نان یا قاشق سرازیر نمی‌شود.


مخمر، ریسک تخمیر: عسل کلزا (و در ضمن عسل گل آفتابگردان و عسل‌های بدست آمده از کشورهای گرمسیر) مقدار بالایی مخمر ثابت در مساوی نفوذ دارند و استقامت آن‌ها نسبت به سایر عسل‌ها با مقدار مخمر نرمال، پایین‌تر است.


یک عسل استوار خوب، باید حائز معیارهای ذیل باشد:


* ماکزیمم مقدار مخمر: ۵۰،۰۰۰ در هر ۱۰ گرم


* ماکزیمم مقدار گلیسرول: ۳۰۰ میلی گرم در هر کیلوگرم


* ماکزیمم مقدار اتانول: ۱۵۰ میلی گرم در هر کیلوگرم


تحقیق «بررسی توصیفی عسل‌های تکل‌گل اروپایی اصلی» بدست لیویا پرسانو اودو و همکارانش، توصیف دقیقی از مولفه‌های عسل کلزا را ارائه می‌دهد.


توان ضدباکتریایی و گونه فعالیت ضدباکتریایی

کم لغایت زیاد. هم حائز فعالیت پراکسیدی و هم تکاپو غیرپراکسیدی (در سنجش با همه سایر عسل‌ها، به عنوان عسلی حائز تکاپو متوسط درنظر گرفته می‌شود).


GI: ۶۴ (که در مقایسه با عسل اقاقیا (۳۲)، شاه بلوط، زیرفون و ابلق با GI بین ۴۹ الی ۵۵، و یک عسل شهد گیاه با بالاترین GI به مقدار ۸۹، که به دلیل مقدار بالای ملزیتوز آن است، می‌توان عسل کلزا را عسلی با GI متوسط در نظر گرفت).


در سنجش با عسل اقاقیا که دارای سطح پایینی از گلوکز و سطح بالای فروکتوز است، عسل کلزا دارای سطح بالای گلوکز، سطح پایین فروکتوز و GI بالاتری نسبت به عسل اقاقیا است. ولی مطالعات اظهار می‌کنند که پس از خوردن عسل کلزا، غلظت فروکتوز خون به اندازه موعد مصرف عسل اقاقیا، افزایش نمی‌یابد (یا با آن برابر بوده است). محققان می‌گویند که متابولیسم فروکتوز ممکن است بوسیله مواد ناشناخته موجود در عسل کلزا، کنترل شود.

خواص فوق العاده عسل کلزا برای سلامتی

اثرات محرک سیستم ایمنی

آپالبومین ۱، مونث اصلی ژل رویال در عسل با ویژگان محرک سیستم عصبی، با مقادیر متفاوت در عسل‌های تک‌گل موجود است. مقدار آپالبومین به ترتیب پایین افزایش می‌یابد: شاه بلوط>گل قاصدک>کلزا، زثرفون، اقاقیا. می‌توان گفت که عسل کلزا دارای اثر محرک کمی بر سیستم ایمنی بدن است.


خواص عسل کلزا

* مسکن، آرامبخش


* نشانه مثبت عسل بر بیماران دچار به هپاتیت A پس از مصرف خوراکی عسل شبدر و عسل کلزا نگریستن شد که مایه تفریق تکاپو آلانین آمینوترنسفراز (تا ۹ الی ۱۳ برابر) و فرآوری بیلیروبین الی ۱/۲ تا ۶/۲ برابر شده است.


* بهبود زخم معده: گرده گل کلزا برای بهبود زخم معده، با کامیابی در طب سنتی باره بهره‌گیری قرار گرفته است. عسل کلزا، از آنجایی که در بر گیرنده اسیدهای کمی است، باره قبول‌ترین و بهترین عسل برای معده می‌باشد. این عسل وانگهی بدست برخی بخش‌های کودکان در درمانگاه‌های دانشگاهی متعدد برای تغذیه نوزادان پیشنهاد شده است.


* ترکیبی از گرده گل بدست آمده از گل کلزا، تایفا، ذرت و گل آفتابگردان در پژوهش ها تجربی پرتو داده‌اند که گرده گل می‌تواند:


– میزان بردباری بدن در برابر کمبود حاد اکسیژن در بافت‌های تن را افزایش داده و تطبیق‌پذیری با ارتفاعات را ارتقا ببخشد (مصرف گرده گل می‌تواند علائم مربوط به بیماری حاد کوهستان را تفریق داده و اصلاح نماید).


– از دیگر ویژگان عسل کلزا این است که میزان بردباری تن در برابر کمبود حاد اکسیژن در بافت‌های تن را بطور قابل توجهی افزایش می‌دهد.


– مقدار انرژی بالا را افزایش داده و کار و جنبش آنزیم‌های مختلفی که برای متابولیسم انرژی بالا حائز اهمیت هستند را متعادل نماید.


– انتقال دهنده عصبی در ۴ تقسیم مغز را تنظیم نموده و فعالیت‌های عادی سیستم عصبی را حفظ می‌نماید.


– ترشح هورمون آدرنوکورتیکال را که به جذب اکسیژن کمک می‌کند، افزایش می‌دهد.


– مقدار SOD تو بافت‌ها (قلب و کبد) را افزایش داده و بدین ترتیب، از اکسیژن‌رسانی بیش از حتماً ممانعت کرده و در روبرو رادیکال‌های آزاد از اندام‌ها محافظت می‌کند.


– PO2 موجود در مغز و خون شریانی را افزایش می‌دهد.


– مصرف اکسیژن و غلظت اسید لاکتیک خون را کاهش می‌دهد.


– سیستم ایمنی حیوانات را تحت شرایط عادی افزایش می‌دهد.


در پاکستان، عسل براسیکا به عنوان ماده‌ای زیاد مفید برای سلامت کولون و روده‌ها درنظر گرفته شده و افراد دچار به دیابت نوع ۱ می‌توانند آن را به مقدار متعادل مصرف نمایند.


در آفریقای جنوبی، این عسل برای مبارزه با بیماری‌های کلیه و رویارویی را کلسترول شدیداً توصیه می‌شود.


-اگر می‌خواهید زخم معده بطور طبیعی بهبود کنید، عسل کلزا را آزمون کنید. این عسل برای رژیم غذایی شما در سررسید ابتلا زخم معده بسیار عالی خواهد بود


- مفید برای مرض کوهستان از ۵ روز پیش از رفتن به کوهستان، گرده گل مصرف کنید! این کار می‌تواند علائم مرض کوهستان را در شما کاهش دهد.

خواص فوق العاده عسل کلزا برای سلامتی

روغن تخم کلزا

تخم کلزا برای فرآوری غذای حیوانات، فرآوری روغن گیاه برای مصرف انسانی و بیودیزل، تربیت دیتا می‌شود. این گیاه  در اروپا بطور وسیعی برای فرآوری روغن خوراکی کشت می‌شود. این روغن به علت هستی کلروفیل در آن، حائز مزه‌ای ویژه و رنگ متمایل به سبز است. وزارت کشاورزی ایالات متحده عنوان می‌کند که در سنه ۲۰۰۰، تخم کلزا، پس از روغن سویا و روغن پالم، منبع اصلی روغن گیاهی بوده است.


کانولا

روغن طبیعی تخم کلزا حاوی ۵۰ درصد اسید اروسیک است. دانه‌های وحشی آن نیز در بر گیرنده سطوح بالایی از گلوکزینولات‌ها (کلوگزیندهای روغن خردل)، ترکیبات کیمیایی هستند که ارزش غذایی کیک فشرده کلزا برای تغذیه حیوانات را بطور چشمگیری تفریق می‌دهند.

کانولا در ریشه-بن-بیخ نوعی نشانه تجاری بود، ولی الان به اصطلاحی برای گونه ها روغن خوراکی کلزا در آمریکای شمالی تبدیل شده است. در آمریکای شمالی، اصطلاح «کانولا» که ترکیبی از کان (Can) برای کانادا و نخست (ola) به معنی «روغن دارای اسید کم» می‌باشد و از دهه ۱۹۸۰ برای دوری از تشابه زبانی «کلزا» (Rapeseed) و rape (نوعی رنجانیدن جنسی) باره بهره‌گیری پیمان می‌گیرد. این اصطلاح بطور مفصل جهت اشاره به تخم کلزا باره بهره‌گیری پیمان گرفته و الان نوعی اسم بازرگانی برای تخم کلزادارای اسید اروسیک ذیل و گلوکزینولات ذیل باره کاربرد قرار می‌گیرد.


روغن تخم کلزا یکتا از قدیمی‌ترین روغن‌های گیاهی است، اما به علت سطوح بالای اسید اروسیک که باعث گزند رسیدن به ماهیچه‌های قلب حیوانات می‌شود، و گلوکزینولات‌ها که ارزش غذایی غذای حیوانات را تفریق می‌دهد، در گذشته به مقدار اندک مصرف می‌شده است. روغن کلزا ممکن است تا ۵۴ درصد در بر گیرنده اسید اروسیک باشد.


روغن تخم کلزا ۰۰، روغن تخم کلزا با اسید اروسیک پایین، روغن LEAR، روغن تخم کلزا معادل کانولا، و روغن کانولا، روغن‌های کانولا با ارزش غذایی هستند که از گونه‌های زراعت تخم کلزا بدست می‌آیند و بدست سازمان خوراک و داروی ایالات متحده، عموماً به عنوان روغن‌های تندرست تعیین می‌شوند.


روغن کانولا، بوسیله قوانین دولتی، و به همراه آیین نامه گزیده تر برای تغذیه نوزادان، تا مقدار ۲ درصد وزنی اسید اروسیک در ایالات متحده و ۵ درصد وزنی در اتحادیه اروپا اندک می‌شوند. باور بر این است که این سطوح ذیل اسید اروسیک، به نوزادان نیز آسیب نمی‌رسانند.


ahoota.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی