تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم رشد را میسر می‌سازد، به تندرستی و طول عمر می‌انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می‌گردد.

طبقه بندی موضوعی

خواص روغن نارگیل و مضرات مصرف آن برای سلامتی

سه شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۹، ۰۸:۰۲ ب.ظ

خواص روغن نارگیل برای سلامتی و همچنین کاربرد های آن برای استفاده روزمره بسیار گسترده است. روغن نارگیل از گوشت داخلی نارگیل به دست می آید. این روغن را به دو روش فرآوری خشک (تصفیه شده) و فرآوری مرطوب (تصفیه نشده) استخراج می کنند. روغن نارگیل تصفیه شده به دلیل فرایند هایی که بر روی آن انجام می شود، خاصیت های خود را از دست می دهد و برای سلامتی مناسب نیست. در این مقاله با فواید روغن نارگیل آشنا می شویم.

خواص روغن نارگیل

فهرست مطالب

خواص روغن نارگیل برای سلامتی

خاصیت روغن نارگیل برای سلامتی بی شمار است. برای مثال روغن نارگیل برای دور چشم شواهد و مدارکی در حال رشد وجود دارد که نشان می دهد روغن نارگیل برای سلامتی چه از نظر داخلی و چه از نظر زیبایی برای بدن مفید است. در ذیل به برخی ازین فواید اشاره خواهیم کرد:

1- فواید روغن نارگیل برای دیابت نوع 2

برخی شواهد نشان می دهند که روغن نارگیل می تواند علائم دیابت نوع 2 را کاهش دهد. روغن نارگیل به دلیل داشتن اسید های چرب با زنجیره های متوسط می تواند به جلوگیری از چاقی و به مبارزه با حالت مقاومت به انسولین کمک کند که هردو مورد منجر به دیابت نوع 2 می شوند. همچنین محققان دریافتند که اسیدهای چرب با زنجیره متوسط می توانند کلسترول خوب بدن را افزایش داده و عملکرد انسولین را در بافت چربی و ماهیچه ها حفظ کنند که این امر در بهبود بخشیدن به بیماری دیابت نوع 2 بسیار موثر است.

2- مفید برای سیستم ایمنی بدن

روغن نارگیل دارای فواید اسید لوریک و اسید کاپریلیک می باشد که برای سیستم ایمنی بدن، یک ارگانیسم بسیار ضروری است. این اسید ها به راحتی می توانند با باکتری ها و ویروس هایی که باعث بیماری های مضر می شوند مقابله کنند. روغن نارگیل مزایای مختلفی دارد زیرا این ماده دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد قارچ، ضد باکتری و ضد میکروبی است که به شما در حفظ سلامت و ایمنی بدن کمک می کند.

3- ضد التهاب طبیعی است

روغن نارگیل به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند ضد التهاب خوبی برای بدن باشد. آنتی اکسیدان ها با تثبیت رادیکال های آزاد در بدن و خنثی کردن اتم های واکنشی به بهبود التهابات کمک می کنند. محققان بر این باورند که روغن نارگیل نه تنها ضد التهاب خوبی است بلکه باعث تسکین درد نیز می شود. علاوه بر اینها می تواند از استرس اکسیداتیو تا حد زیادی جلوگیری کند.

4- تقویت عملکرد مغز برای بیماران مبتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل در سراسر جهان است و در درجه اول در افراد مسن مشاهده می شود. بدن ما در شرایط عادی از گلوکز برای انرژی سلول های مغزی استفاده می کند. اگر گلوکز موجود نباشد، بدن ما چربی هایی را تولید می کند که باعث ایجاد کتون ها می شوند. اما در صورت وجود آلزایمر و زوال عقل سلول های مغزی تمایل دارند در برابر گلوکز مقاومت کنند و به طور مؤثر عمل نخواهند کرد. اسکن PET نشان داده است مناطقی از مغز که در برابر گلوکز مقاومت کرده از کتون ها به عنوان منبع جایگزین انرژی استفاده می کنند. یکی دیگر از خواص روغن نارگیل این است که به دلیل داشتن تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط می توانند سطح کتون خون را افزایش دهند و انرژی لازم را برای سلول های مغزی بیماران آلزایمر فراهم کنند و علائم را تسکین دهند.

5- متابولیسم بدن را افزایش می دهد

انواع مختلف غذاهایی که می خوریم می تواند تأثیر به سزایی در هورمون ها و سلامت متابولیک ما داشته باشد. سوخت و ساز انواع مواد غذایی باهم متفاوت است. برخی از نظر متابولیکی کارایی بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی دارند و برخی برای هضم و سوخت و ساز به انرژی بیشتری نیاز دارند. یکی از ویژگی های مهم روغن نارگیل ترموژنیک بودن آن است. خوردن آن باعث افزایش چربی سوزی در مقایسه با همان مقدار کالری موجود در سایر روغن ها می شود. در نتیجه برای کاهش وزن بسیار مناسب است.

خواص روغن نارگیل برای پوست

6- مناسب برای پوست

روغن نارگیل بهترین ماده برای مراقبت از پوست است که می توانید از آن استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام شده، تعداد کمی از افراد به روغن نارگیل حساسیت دارند و می تواند تحریک کننده باشد. پایداری، خاصیت ضد میکروبی، قابلیت حفظ رطوبت و توانایی استحکام زیر 240 درجه سانتی گراد آن می تواند به عنوان یک ماده محافظ ایده آل در برابر آسیب های پوست معرفی شود. همچنین ترکیب گلاب و روغن نارگیل برای مو بسیار مناسب می باشد.

7- تقویت قلب و عروق

یکی دیگر از خواص روغن نارگیل مفید بودن آن برای بیماران قلبی است زیرا به دلیل داشتن چربی های اشباع شده با زنجیره متوسط می تواند کلسترول HDL (خوب) را افزایش دهد. HDL کلسترول مفیدی است که به از بین بردن کلسترول LDL (بد) از شریان ها کمک می کند. کلسترول LDL باعث مسدود شدن شریان ها می شود. با مصرف روغن نارگیل می توانید از این التهابات تا حد امکان جلوگیری کنید.

8- بهبود بخشیدن به پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری است که به سن مربوط می شود. در آن استخوان ها ضعیف، شکننده و متراکم تر خواهند شد. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در روغن نارگیل باعث حفظ ساختار استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان به دلیل تغییرات هورمونی می شود.

9- جلوگیری از پیشرفت سرطان

دانشمندان طبق تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که روغن نارگیل می تواند در برابر مواد شیمیایی ناشی از سرطان محافظت کند. تری گلیسیرید های موجود در روغن نارگیل به کاهش وزن و اندازه تومورها کمک می کنند. رژیم کتوژنیک غنی شده با MCT هایی که در روغن نارگیل وجود دارد رشد تومور را کند می کند.

10- مکمل خوب برای عضله سازی

اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی باعث می شود عضلات بدن با سرعت بیشتری ساخته شود. هورمون تستوسترون، در درجه اول وظیفه ایجاد و تقویت ماهیچه های بدن ما را بر عهده دارد و روغن نارگیل موجب تولید سریع تستوسترون در بدن ما می شود.

مضرات روغن نارگیل

مضرات روغن نارگیل

در بالا به برخی از خواص روغن نارگیل اشاره کردیم. اما بهتر است بدانید همان قدر که برای بدن به عنوان یک دارو مفید است، در صورت مصرف بی رویه می تواند مضر و خطرناک نیز باشد. نباید تنها از روغن نارگیل در رژیم غذایی یا حتی برای استعمال موضعی جهت زیبایی استفاده کرد و باید طبق برنامه ریزی خاص و اندازه ای معین مورد مصرف قرار گیرد. استفاده بیش از حد آن به مرور باعث بروز علائمی می شود که در ذیل به برخی از عوارض جانبی آن اشاره خواهیم کرد:

1- باعث ایجاد آکنه روی پوست می شود

مطالعات نشان می دهد روغن نارگیل دارای بالاترین رتبه بندی کامدوژنیک است. یعنی موجب مسدود شدن منافذ پوست شده و به مرور زمان باعث ایجاد آکنه و جوش های سرسیاه می شود. روغن نارگیل ممکن است ضد باکتری باشد که برخی از مزایای آن برای آکنه است، اما استفاده طولانی مدت از آن می تواند پوست را از حالت شفاف بودن خارج کند.

2- موجب اسهال می شود

مصرف خوراکی مداوم روغن نارگیل به دلیل دارا بودن اسید های چرب با زنجیره متوسط، روده ها را تحریک کرده و باعث اسهال می شود. به همین دلیل آن را نباید با معده خالی و به طور منظم استفاده کرد.

3- سطح کلسترول خون را بالا می برد

خوردن منظم و طولانی مدت وعده های غذایی حاوی روغن نارگیل می تواند سطح کلسترول LDL را افزایش دهد. این ممکن است برای افرادی که از قبل مصرف کلسترول بالایی داشتند و یا بیماران قلبی بسیار خطرناک باشد.

4- باعث آلرژی می شود

امکان اینکه برخی از افراد به روغن نارگیل حساسیت داشته باشند وجود دارد. بروز علائم آن می تواند به صورت حالت تهوع، بثورات اگزما، کهیر، استفراغ و آنافیلاکسی (یکی از کشنده ترین علائم آلرژیک که موجب سخت نفس کشیدن می شود) باشد. در موارد نادر حتی ممکن است این علائم جدی تر باشد مثلا ممکن است ضربان قلب تندتر و یا دچار تورم صورت و سرگیجه شود. افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند و یا امثال این ها، بهتر است قبل از مصرف روغن نارگیل با پزشک مشورت کنند. بعد از مصرف روغن نارگیل در صورت بروز هرکدام از این علائم فورا به پزشک مراجعه فرمایید.

عوارض جانبی روغن های گیاهی

این امر درست است که روغن های گیاهی برای سلامتی مفید می باشد و خاصیت درمانی دارند اما باید مراقب بود که در حد اعتدال از آن ها استفاده کرد زیرا استفاده بیش از حد از روغن های گیاهی نیز موجب به وجود آمدن مشکلاتی می شود. این توصیه را جدی بگیرید که قبل از مصرف هر یک از روغن های گیاهی با تست آن اطمینان حاصل کنید که حساسیت نداشته باشید و بعد به مصرف خود ادامه دهید. اگر بعد تست روغن هر واکنشی مانند کهیر، قرمزی، خارش، سوزش و یا حتی حالت تهوع پدیدار شد از مصرف آن جدا خودداری کنید.

آیا شما تا به حال از روغن نارگیل استفاده کرده اید؟ خواص آن برای شما چقدر اثر بخش بوده است؟ لطفا نظرات و پیشنهادهای خود را با کاربران بکرینا در میان بگذارید.

منبع: healthline

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی