تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم رشد را میسر می‌سازد، به تندرستی و طول عمر می‌انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می‌گردد.

طبقه بندی موضوعی

خواص کشک و انواع آن همراه طرز تهیه غذا با کشک

جمعه, ۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱ ب.ظ

به طور کلی لبنیات، عضوی جدا نشدنی از وعده های غذایی روزمره ما هستند. چراکه یگانه از سرنوشت های مهم و اصلی هرم غذایی، لبنیات هستند. لبنیاتی مشابه پنیر، شیر و ماست که همه این ها، به میزان قابل توجهی پروتئین و کلسیم دارند که هر دوی این مواد برای سلامت و رشد تن بسیار ضروری و مهم هستند. 

برای مثال، کودکان در سنین رشد، به میزان زیادی به کلسیم و شیر نیاز دارند؛ چراکه کلسیم و پروتئین شیر، تاثر سر راست بر رشد استخوان ها و شکل گیری عضلات آن ها دارد. شیر، کشک٬ ماست، دوغ و پنیر کلسیم بسیار زیادی دارند. در کناره کل این موارد، یکتا از فرآورده های لبنی که خواص بسیار زیادی هم دارد، کشک است. 

کشک گرد از کهن ترین محصول های لبنی است که پروتئین و کلسیم بسیار زیادی دارد. دیرینگی کشک آنقدر بسیار است که از سررسید های دور زبانزد های زیادی با کشک ساخته شده و امروزه هم از آن ها کاربرد می شود. بهترست بدانید که کشک تنها در ایران جاسازی و تولید شده و احد از محصول های لبنی درونی مملکت بوده و به سایر مملکت ها صادر می شود. 

کشک و فواید آن

کشک هم به چهره خام و هم ترکیبی مورد کاربرد پیمان می گیرد. اغلب آش های ایرانی مشابه آش دودمان به کمک کشک تهیه و پختن می شود. همین جستار باعث افزایش ارزش غذایی این خوراک هم می شود. 

بهتر است بدانید که کشک احد از محصول های شیر بوده که به شیوه سنتی از جوشاندن، تغلیظ یا خشک کردن دوغی که پس از کره گیری باقی می ماند و یا از ماست بدون چربی جاسازی می شود. رنگ کشک عموما سفید بوده و کمی غلطت اش بیشتر از شیر است.

کشک و فواید آن

کشک چیست؟

کشک یگانه از فرآورده های شیر است که ویژگان زیاد زیادی دارد. کشک از دوغ تعبیه شده و غالباً طعم ترشی دارد و در غذاهایی همانند کله جوش٬ آش سلسله و «کشک بادمجان» کاربرد می‌شود. از مواد اولیه کشک می طاقت به شیر میش، بز، گاو و یا مخلوطی متعلق به ها اشاره کرد.

 در صنایع غذایی و کارخانه ها، تولید کشک با فرآیند‌های صنعتی و به چهره کشک مایع، به طور مستقیم از شیر تهیه می شود. کشک های سنتی مایع از ساییدن و رقیق کردن کشک خشک که معمولا به صورت غیر پاستوریزه تعبیه شده‌، فرآوری می ‌شوند. بر پای بست، آزمایش های سپریدن شده، در هر 100 گرم کشک، نزدیک 105 لغایت 120 کیلو کالری انرژی وجود دارد که می تواند تقسیم عمده ای از انرژی تن را تامین کند.

ارزش غذایی کشک

کشک، ارزش غذایی بسیار زیادی دارد. این مونث غذایی با هستی حجم کم‌اش، یک ماده معجزه آساست. کشک تغریبا تمام ویژگان لبنی مشابه کلسیم، پروتئین لبنی، چربی، نمک و نیاسین (ویتامین B3) را در خود جای دیتا است. کشک دارای اسیدهای آلی است و در نتیجه ضد عفونی کننده دستگاه گوارش مانند معده، روده‌ی حقیر و روده ی بزرگ است. کشک  یک غذای نفاخ و سفت کننده روده بزگر است است. برآیند اینکه سعی کنید به به اتفاق کشک از نعنای خشک کاربرد کنید. کلسیم و فسفر زیاد زیاد موجود در کشک، از پوکی استخوان ممانعت می کند. گفتنی است که کسانی که ورزش چیره دست انجام می دهند، با استفاده از کشک، می تواند حجم زیادی پروتئین را به بدن خود برسانند.


مضرات کشک چیست؟

بدون شک زیاده روی کردن در مصرف هر ماده خوراکی، می تواند مشکلاتی را برای تن ما به هستی آورد. مصرف زیادی کشک مایه سفت شدن روده بزرگو حسایست های پوستی می شود. وانگهی کشک بسیار PH خون را پائین آورده و تاثیر منفی روی تن می گذارد.


انواع کشک

بر خلاف شیر و ماست که همش به رنگ سفید هستند. کشک را می تاب به رنگ های گوناگون تعبیه کرد. در ادامه با انواع کشک آشنا خواهید شد.


کشک دیگ چدنی یا خاکستری

این کشک را با جوشاندن و تغلیظ دوغ در دیگ‌ های چدنی با سخیف ها و روش های ویژه به دست می ‌آورند که به همین نام شهرت دارد.


کشک زرد

کشک زرد از غذاهای مردم جنوب خراسان است. کشک زرد به صورت پودر زردرنگ خشکی است که از زمان های دور بر جای مانده است. یکی خشک کشک زرد برای تهیه نوعی کاله جوش یا حریره، با گوشت قورمه یا بدون آن، در فصل کثرت شیر تهیه ‌شده و برای استفاده در روزهای سرد زمستان ذخیره می ‌شود.


از دیگر کشک های سرشناس می طاقت به کشک لور و کشک خشکو اشاره کرد.

خواص کشک و فواید آن


قطعا مکمل های دارویی ، جایگزین مناسبی برای شیر و فرآورده های لبنی نیستند چرا که تعداد مکمل هایی که باید مصرف شود خیلی بسیار بوده و نیز اکثر مکمل ها حائز عوارض جانبی هستند که به کارگیری آنها را به شکل طولانی مدت اصلا توصیه نمی کنیم.


نزدیکترین گونه لبنیات که دربرگیرنده همان ویژگان شیر است ، ماست می باشد ولی سخت اصلی با ماست این است که به همان شکلی که شیر را حفاظت می نماییم باید ماست را نیز از تباهی حفظ نماییم اما کمی دیرتر از شیر تباه می شود . در ضمن حمل و نقل مایعات در مسافرت ها کمی سخت است و مشکلات ویژه خویش را دارد که در بیشتر مواقع از خیر آن میگذریم.


بعد از ماست بهترین گونه لبنیات ، کشک می باشد چرا که هم فواید سلامتی  بیشماری دارد و هم قابلیت حفاظت فوقانی دارد  و اگر به شکل خشک آن بهره‌گیری شود که خرابی و تباهی آن به حداقل می رسد. لذا عزیزانی که به هر دلیلی به چهره روزانه شیر مصرف نمی کنند می توانند از کشک به عنوان یک جایگزین خوب بهره‌گیری نمایند . البته بهره‌گیری افراطی و بسیار از بی گمان کشک حائز عوارضی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد .

خواص کشک

از کشک چه می دانید؟


جالب است بدانید که  کشک به شکلی که در مملکت ما موجود است در بسیاری کشورها بهره‌گیری نمی شود مثلا در آمریکا و انگلستان معاصر چیزی به اسم کشک هستی ندارد اگرچه در گذشته لبنیات شناخته شده ای بوده است . برابر انگلیسی کشک Whey (وی) است که به شکل یک مکمل ورزشی برای ورزشکاران جهت تقویت عضلات و افزایش حجم عضلات استفاده می شود و  البته در مغازه های سوپری و یا لبنیاتی نیست و باید از داروخانه ها و یا مراکز فروش مکمل های غذایی خریداری شود .

 ولی اینکه غربی ها کشک به این شکل ندارند ، چیزی از ارزش غذایی این ماده  مفید مختصر نمی کند و باید گفت که چه بسا عدم پروا غرب به غذاهای سنتی و مواد مفیدی یادگار مانده از پیشینیان باعث حذف این ماده سودمند از سبد غذایی خانواده ها شده است . چرا که فواید کشک آنقدر زیاد می باشد که به هیچگونه حذف آن بخردانه نیست .


کشک با حجم مختصر خود، یک مونث غذایی معجزه آساست که در بردارنده همگی خواص شیر و حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و نیاسین (ویتامین B3) است.


میزان انرژی تولید شده با 100 گرم کشک حدود 105 لغایت 120 کیلو کالری می باشد که می تواند به عنوان یکتا از تامین کننده های انرژی باره دربایستن بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.


میزان مواد مغذی در کشک های مختلف به گونه فرآوری و وانگهی شیر یا ماده اولیه آن پیوستگی دارد.


کشک یکتا از فرآورده هایی است که از قدیم به طور سنتی و از روی تجربه جزء برنامه ی غذایی ملت ما بوده است و به علت داشتن اسیدهای آلی، ضد عفونی کننده دستگاه هاضمه ( معده، روده ی حقیر و روده ی بزرگ) می باشد. کشک به عنوان یک غذای نفاخ و هم آورنده و سفت کننده روده محسوب می شود؛ به همین دلیل برای هضم راحت آن از نعنای خشک کاربرد می گردد. علاوه بر آن، کلسیم بالا و فسفر موجود در کشک می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان کارساز باشد.


همانطور که گفته شد مهم ترین ویژگی درمانی کشک، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است. میزان مناسب کلسیم و فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در ترکیب کشک شرایط ایده آلی را برای بهره‌گیری بهینه از کشک مصرفی در پیشگیری از پوکی استخوان به وجود آورده است.


به طور سنتی در برخی از مناطق کشور خوردن روزانه کشک به مادران حامله توصیه می شود که در صورتی که موارد بهداشتی مربوط به آن رعایت شود، توصیه و توصیه ای علمی به شمار می آید.


توصیه های پزشکی

با توجه به اینکه کشک جزء لبنیات بوده و شایستن رشد ریزاندامگان ها و ویروس های گوناگون در آن زیاد می باشد ، لذا پروا به توصیه های پایین ضروری است :


– از کشک های بسته بندی ( پاستوریزه) شده و دارای برچسب و پروانه وزارت بهداشت استفاده کنید.


– کشک را در یخچال نگهداری نمایید.


– اگر از جای مطمئن کشک را خریداری می کنید حتما بپرسید که کشک جوشانده شده است یا خیر و چنانچه جوشانده شده نبود، 10 تا20 دقیقه قبل از مصرف آن را بجوشانید الی میکروارگانیزم های آن تفریق یابد .

منابع : ریحون و برترین سوغاتی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی