تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم رشد را میسر می‌سازد، به تندرستی و طول عمر می‌انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می‌گردد.

طبقه بندی موضوعی

عسل در ماه رمضان علاوه براینکه انرژی زا است، ترکیبات بسیار مفیدی هم برای افزایش سلامت بدن دارد. با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان، روزه گرفتن برای همه مسلمانان سالم واجب است، بنابراین برنامه غذایی مناسب یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه کنیم تا در طی این یک ماه بدون آسیب رساندن به سلامت بدن، کمک خوبی هم به تندرستی خود بکنیم.

انتخاب شیرین کننده مناسب

عسل در ماه رمضان به جای شکر تصفیه شده سفید، می تواند مناسب ترین شیرین کننده در رژیم غذایی باشد زیرا شکر، فقط کالری خالی تامین می کند و غیر از انرژی که از قندشان حاصل می شود ارزش غذایی دیگری ندارد.

اما اگر ما عسل را انتخاب کنیم، معمولا در مقایسه با شکر مقدار کمتری از آن را مصرف می کنیم، چون عسل شیرین تر است و طعم شاخص تری دارد.

عسل در ماه رمضان

 

 

انواع شربت عسل:

- شربت عسل با لیمو ترش

یک یا دو قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای خوری آبِ لیمو ترش در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و پس از خنک شدن بنوشید.

-شربت آب پرتغال با عسل

نصف لیوان آب پرتغال و نصف آب نارنگی را با مقداری عسل مخلوط نموده و پس از سرد شدن در یخچال با انداختن تکه های یخ در آن مصرف نمایید.

- شربت به لیمو با عسل

نصف لیوان آب سیب را در نصف لیوان آب پرتقال و قدری عسل مخلوط کرده سپس میل نموده و لذت ببرید.

- شربت عسل و نعناع

یکی دیگر از نوشیدنی های خنک در فصل گرما به خصوص در ماه رمضان شربت عسل و نعناع می باشد که برای رفع تشنگی عالی است. نصف لیوان آب و نصف لیوان نعناع را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده، سپس چند تکه یخ به آن اضافه و بعد از خنک شدن میل نمایید.

- شربت عسل و خاکشیر

خاکشیر را شسته، عسل را با کمی آب ولرم حل کرده، سپس خاکشیر، عسل و آب لیمو ترش را با ۱ لیوان آب ترکیب می کنیم.

- شربت سکنجبین عسل

این شربت در ماه مبارک رمضان برای رفع تشنگی بسیار مفید می باشد و آب از دست رفته در طی روز را تامین می کند.

طرز تهیه: یک لیوان سرکه را با ۴ تا ۵ لیوان عسل و یک لیتر آب ترکیب نموده و به طور ملایم حرارت دهید. در زمان حرارت دیدن کف روی مایع را بگیرید. در زمان حرارت می توانید نصف لیوان عرق نعناع به ظرف سکنجبین اضافه نمایید.

پس از قوام آمدن، ظرف را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود. سپس آن را صاف کرده و داخل ظرف شیشه ای نگهدارید. هربار ۲ تا ۴ قاشق سکنجبینی با یک لیوان آب رقیق نموده و میل نمایید.

* حلوای عسلی

در ماه مبارک رمضان یکی از مرسوم ترین شیرینی های سفره افطار، حلوای آرد گندم می باشد. اما مصرف این دسر لذیذ به دلیل شیرینی زیاد آن کمی ریسک پذیر بوده، بنابراین عسل در ماه رمضان می تواند جایگزین خوبی به جای شکر برای پخت این شیرینی خوشمزه باشد.

مواد مورد نیاز:

  • ۷۵۰ گرم آرد گندم
  • نصف لیوان گلاب
  • ۲۰۰ گرم روغن مایع
  • ۲۰۰ گرم روغن جامد
  • ۵ لیوان آب
  • ۹۵۰ گرم عسل
  • ۱ مثقال هل ساییده
  • نصف قاشق غذاخوری زردچوبه
  • زعفران به مقدار دلخواه

طرز تهیه:

روغن جامد و مایع را در قابلمه گودی بریزید و روی حرارت گرم کنید. سپس آردها را الک کرده، به آرامی درون روغن ریخته و هم بزنید.

زردچوبه را نیز اضافه کنید و مخلوط فوق را آن قدر در روغن تفت دهید تا سرخ رنگ شود و به اصطلاح آرد پخته گردد.

در مرحله بعد، هل ساییده را اضافه و کاملا مخلوط کنید.

آب را در ظرف دیگری بجوشانید و زعفران، عسل و گلاب را به آب جوشیده بیفزایید و خوب هم بزنید تا مخلوط به صورت یکنواخت در آید.

سپس شربت آماده را به آرامی داخل آرد سرخ شده بریزید و خوب هم بزنید، اگر حلوای تهیه شده شل بود، کمی دیگر آن را حرارت دهید تا سفت شود. حلوای آماده شده را در ظرف مناسبی بکشید و مصرف کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۱۷
محمد محمد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی