تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم رشد را میسر می‌سازد، به تندرستی و طول عمر می‌انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می‌گردد.

طبقه بندی موضوعی

۱۲ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

گرده گل چیست و چه خواصی دارد ؟!

پنجشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۳ ب.ظ

گرده گل چیست و چه خواصی دارد ؟!

نحوه مصرف گرده گل و دوز مناسب آن رابطه مستقیمی با روند بهبود بیماری ها دارد. گرده زنبور عسل ماده ای پودری شکل است که گیاهان برای تولید مثل، آن را تشکیل می دهند. زنبورها این گرده ها را روی پاها و بدن خود جمع می کنند و آن را به عنوان یک منبع غذایی به کندو برمی گردانند.

گرده زنبور عسل همچنین ممکن است حاوی مقداری شهد گل و آنزیم های هضم زنبورعسل باشد. علاوه بر آنتی اکسیدان ها، حاوی ویتامین ها و مواد معدنی، آنزیم ها، پروتئین و کربوهیدرات ها است. هنگامی که زنبورها با گرده ای که جمع می کنند به خانه باز می گردند، توسط سایر زنبورها مقدار کمی از موم زنبورعسل و عسل پوشانده می شود. این “نان زنبور” نامیده می شود و منبع اصلی پروتئین زنبورهای موجود در کندو است.

طریقه مصرف گرده گل

بهتر است گرده گل را صبح ها به صورت ناشتا مصرف کنید:

۱. از دانه ها به عنوان یک غله برای ماست یا غلات استفاده کنید.

۲. گرده زنبور عسل را به خنک کننده گرانول خانگی اضافه کنید در حالی که هنوز مرطوب و چسبنده است.

۳. گرده گل را درون یک اسموتی مخلوط کنید.

۴. می توانید از آن برای تهیه دسرهای خود استفاده کنید.

۵. دانه های گرده گل را به طور مستقیم روی سالاد بپاشید.

۶. درون سس سالاد مانند سس خردل عسلی ترکیب کنید.

۷. روی پاپ کورن بپاشید. از گرده گل می توان برای تزیین در بالای شکلات تیره استفاده کرد.

۸. نان سبوس دار را با فندق شکلاتی آغشته کرده و با دانه های گرده گل تزیین کنید.

۹. همچنین می توانید مقداری گرده گل را با عسل طبیعی و ماست ترکیب کنید.

۱۰. با فرو بردن برش های سیب در هوموس و سپس پر کردن با دانه های گرده گل، شما یک میان وعده سرشار از پروتئین و فیبر دریافت خواهید کرد.

طریقه مصرف گرده گل برای پروستات

افزودن گرده گل به رژیم غذایی برای مردان مسن که مشکل پروستات دارند، عالی است. دکتر آلن کایاس (فرانسوی) به مردانی که سن آن ها بیشتر از ۵۰ سال است، مصرف گرده گل با دوز ۱۵ گرم در روز را برای دوری از این بیماری پیشنهاد می دهد. او معتقد است با مصرف منظم گرده گل می توان از بیماری های پروستات که با داروهای شیمیایی هم گاها قابل درمان نیست جلوگیری نمود.

 

طریقه مصرف گرده گل برای کودکان

برخی از پزشکان کشور لهستان و فرانسه به برنامه غذایی چند نفر از کودکان که از نظر جسمی ضعیف بودند، گرده گل (pollen) اضافه کردند. بعد از آن که یک دوره کوتاهی گرده گل مصرف کردند، در وضعیت جسمی این کودکان تقویت بالایی مشاهده شده و نتیجه آزمایش خونشان روند درمان سریع تری را نشان داد.

برای اینکه فرزندان شما از حداکثر مزایای گرده زنبورعسل بهره مند شوند، متخصصان تغذیه توصیه می کنند روزانه نصف قاشق غذا خوری گرده را برای کودکان ۲ تا ۶ ساله و ۱ قاشق غذاخوری برای افراد ۶ تا ۱۲ سال مصرف کنند. نوجوانان ۱۲ ساله و بالاتر می توانند روزانه ۲ قاشق غذاخوری مصرف کنند.

اگر فرزند شما برای اولین بار از گرده زنبور عسل استفاده می کند، به عنوان اولین وعده فقط یک یا دو عدد از آن را به او بدهید تا مطمئن شوید که به این غذای طبیعی حساسیت ندارد. اگر می دانید که کودک شما به عسل یا سایر محصولات زنبورعسل حساسیت دارد، بهتر است از تجویز گرده گل برای او خودداری کنید؛ زیرا ممکن است واکنش های ناخوشایندی رخ دهد. اگر بعد از اولین وعده، هیچ عارضه نامطلوب ظاهر نشد، می توانید به تدریج دوز را به یک قاشق غذاخوری گرده گل در روز افزایش دهید.

آیا گرده گل بی خطر است؟

به نظر می رسد گرده زنبورعسل برای اکثر مردم بی خطر است و حداقل می توان در کوتاه مدت از آن مصرف نمود. اما اگر آلرژی به گرده دارید، ممکن است بیشتر از آنچه که برای شما خاصیت داشته، عواقب بدی را در پی داشته باشد.

گرده زنبور عسل برای زنان باردار بی خطر نیست ولی در صورت شیردهی، باید از مصرف گرده زنبور عسل خودداری کند. گرده گل ممکن است باعث افزایش خونریزی در صورت مصرف برخی از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین شود. در صورت مصرف هرگونه داروی بدون نسخه یا گیاهان دارویی، قبل از استفاده گرده زنبور عسل با پزشک خود مشورت کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۹ ، ۱۲:۰۳
محمد محمد

خاصیت های فوق العاده عسل شبدر برای سلامتی !

پنجشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱ ق.ظ

عسل شبدر به دلیل داشتن طعم شیرین و ملایم بسیار محبوب است. برخلاف سایر شیرین کننده های رایج مانند شکر، این عسل سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که برای سلامتی شما مفید می باشد.

عسل شبدر عطر و طعم بیشتری نسبت به شکر مصنوعی دارد و بسیاری از افراد از آن برای شیرین کردن چای، قهوه و دسرها استفاده می کنند.

همچنین به دلیل داشتن خواص بی نظیرش از جمله خاصیت ضد باکتریایی و اثرات تسکین دهنده آن بر گلو درد، معمولاً در داروهای سرماخوردگی و سرفه و داروهای خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

ویژگی های عسل شبدر:

رنگ عسل شبدر: روشن

بو: خوشایند و لطیف

طعم: ملایم

کاربردهای آن: از خواص دیناموژیک برخوردار است. این عسل برای ورزشکاران و تمام افرادی که باید فعالیت های طولانی انجام دهند و اشخاص ضعیف و افرادی که مقاومت بدنشان کم است مفید می باشد.

عسل شبدر سرشار از مواد مغذی است. یک قاشق غذاخوری (۲۱ گرم) عسل شبدر حاوی:

کالری: ۶۰ کالری
پروتئین: ۰ گرم
چربی: ۰ گرم
کربوهیدرات: ۱۷ گرم
کربوهیدرات این نوع عسل بیشتر به شکل قندهای طبیعی است. با این وجود مقادیر کمی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله منیزیم، پتاسیم، آهن و روی را نیز در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر این، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

فواید سلامتی عسل شبدر 

۱. زخم ها را بهبود می بخشد-۲. مشکلات کبدی را برطرف می کند-۳. سطح کلسترول را حفظ می کند-۴. آنتی اکسیدان ها-۵. درمان سوختگی-۶. سرکوب کننده سرفه-۷. فشار خون را تنظیم می کند-۸. ضد پیری-۹. بهترین شیرین کننده طبیعی برای کودکان-۱۰. جلوگیری از سکته مغزی

 

۱.مشکلات کبدی را برطرف می کند

علاوه بر این افرادی که دچار مشکلات کبدی هستند، با مصرف روزانه عسل شبدر می توانند با مشکلات کبدی خود مقابله کنند. این عسل می تواند رشد تومورهای کشنده در کبد را کنترل کرده و فعالیت های روده را نیز تحریک کند. مصرف روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری عسل شبدر به طور منظم به درمان مشکلات کبد کمک می کند.

۲.سطح کلسترول را حفظ می کند

جدای از موارد ذکر شده در بالا، عسل شبدر که در معرض گرما قرار دارد، به دلیل توانایی آن در از بین بردن کلسترول بد مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. این عسل می تواند از بیماری هایی مانند آترواسکلروز(تصلب شرایین) جلوگیری کند. عسل شبدر به صورت خام به از بین بردن کلسترول های بد کمک می کند. همچنین آترواسکلروز ناشی از تجمع غیر طبیعی کلسترول در رگ های خونی را ممنوع می کند و بیماری قلبی و سکته مغزی را از بین می برد.

۳. آنتی اکسیدان ها

عسل شبدر دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. این امر به کاهش اکسیداسیون لیپوپروتئین های با چگالی کم کمک می کند و باعث ایجاد پیشرفت آترواسکلروز می شود. گرمای بیش از حد می تواند به خواص عسل شبدر آسیب برساند. عسل شبدر خام پر از مواد معدنی و ویتامین ها است. گفته می شود عسل شبدر و هر عسل دیگری را به کودکان کمتر از ۲ سال ندهید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله عوارض مصرف عسل برای کودکان را مطالعه کنید.

 

عوارض جانبی

استفاده از عسل شبدر که تازه استخراج می شود ممکن است برای بسیاری از افراد چندان خوشایند نباشد؛ زیرا بسیار سریع رس می بندد. به این منظور شما می توانید عسل را از طریق حرارت غیر مستقیم یا همان روش بن ماری، عسل رس بسته را باز کنید اما به یاد داشته باشید که نباید بیش از حد گرم شود؛ زیرا حرارت زیاد آنزیم های عسل را از بین می برد.

نتیجه گیری

عسل شبدر به دلیل خاصیت ضد التهابی، ضد پیری، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی، به عنوان یک غذای عالی برای شروع یک روز در نظر گرفته می شود؛ زیرا هضم آن نیز آسان است. با مصرف روزانه عسل شبدر می توان از ابتلا به بیماری های خطرناک مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین) و سکته مغزی جلوگیری کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۹ ، ۱۱:۲۱
محمد محمد

با خواص عسل مرکبات آشنا شوید !

چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۶:۵۴ ب.ظ

عسل مرکبات محصولی است که از تلاش و فعالیت زنبور عسل بر روی شهد شکوفه های درخت نارنج که به بهارنارنج معروف است و سایر مرکبات مانند پرتقال و لیمو تهیه و تولید می شود. عسل مرکبات دارای طعمی خوشایند می باشد و خواص دارویی فراوانی مانند: تقویت حافظه، ضدعفونی کننده و مفید برای سرماخوردگی می باشد.

 

اینفوگرافیک عسل مرکبات

خواص عسل مرکبات

  • منطقه و زمان برداشت : شمال و جنوب کشور و زمان برداشت در فصل بهار است.
  • رنگ : کهربایی روشن

۱. سرشار از آنتی اکسیدان ها است

عسل مرکبات طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان های طبیعی را به رژیم غذایی اضافه می کند. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در «شیمی تحلیلی و بایوآنالیزوریک» منتشر شد، محققان دانشگاه وین میزان فلاونوئید انواع مختلف عسل از جمله عسل مرکبات را آزمایش کردند. این عسل حاوی کورستین، هسپریدین، لوتئولین، کامپفرول، گالانژین، نارنژنین و ایزورامنتین آنتی اکسیدان هایی با اثرات ضد التهابی، ضد حساسیت، ضد سرطان و ضد ایمنی در بدن است. آنتی اکسیدان های موجود در عسل مرکبات ممکن است به محافظت در برابر آسیب های رادیکال آزاد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد.

۲. منبع خوب مواد معدنی

عسل مرکبات ممکن است منبع خوبی از مواد معدنی کمکی، برای حمایت از تغذیه در انسان باشد. در یک تجزیه و تحلیل تغذیه ای که در سال ۲۰۰۵ در “تالانتا” منتشر شد، محققان دانشگاه سویل عسل مرکبات را برای مواد معدنی آن مورد بررسی قرار دادند که در آن ترکیبات روی، بور، منگنز، منیزیم، کلسیم، سلنیوم، مس، پتاسیم و سدیم یافت شد. با این حال، میزان مواد معدنی آن بسته به موقعیت جغرافیایی که در آن عسل تولید می شود، بسیار متفاوت است.

۳. اثرات ضد باکتریایی

محققان یونانی در مقاله ای که در سال 2011 در “Anaerobe” منتشر شد، تأثیر چندین نوع مختلف عسل از جمله عسل مرکبات را برای از بین بردن باکتری ها در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار دادند. عسل مرکبات خواص ضد باکتریایی قابل توجهی را در برابر طیف وسیعی از عوامل بیماری زا از جمله استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی سالمونلا انتریکا و اترها نشان داد. محققان نتیجه گرفتند که با افزایش مقاومت پاتوژن ها به آنتی بیوتیک ها، به داروهای ضد باکتریایی بیشتری مانند عسل مرکبات نیاز است.

۴. عسل مرکبات برای مقابله با سرطان

در یک مطالعه نشان داده شد، افرادی که روزانه یک قاشق غذاخوری عسل مرکبات را همراه آب می نوشند خطر ابتلا به سرطان ریه کمتری داشتند.

مطالعات دیگر حاکی از آن است که عسل مرکبات ممکن است از سرطان مری، معده، پستان و لوزالمعده محافظت کند.

با توجه به اینکه مرکبات دارای تعدادی ترکیبات گیاهی از جمله فلاونوئیدها هستند که ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کنند این عسل نیز دارای همین ویژگی می باشد.

برخی از این فلاونوئیدها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و ممکن است به ژن های خاصی که مسئول برخی از بیماری های دژنراتیو از جمله سرطان هستند را مسدود کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۹ ، ۱۸:۵۴
محمد محمد

عسل زرشک؛ ۱۰ خاصیت حیرت انگیز عسل زرشک!

چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۵۰ ق.ظ

عسل زرشک چیست؟ عسلی است که شهد غالب آن از درختچه زرشک بوده که دارای فواید زیادی مثل بهبود دیابت، درمان آکنه و کاهش کلسترول می باشد. همچنین دارای خاصیت سم زدایی است که به جذب آهن در بدن کمک می کند و به عنوان یک درمان خانگی دارای عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی می باشد.

 

خواص عسل زرشک

 

ویژگی های عسل زرشک

رنگ  کهربایی
قندهای احیاء کننده ۷۴٫۳
نسبت فروکتوز به گلوکز ۱٫۰۶
درصد فروکتوز ۳۸٫۳
درصد گلوکز ۳۶
درصد ساکارز ۱٫۷
اسیدیته ۱۸٫۱
رطوبت ۱۴٫۴
هیدروکسی متیل فورفورال ۸٫۵
کریستالیزاسیون متوسط
فعالیت آنتی اکسیدانی بالا

 

 

خواص عسل زرشک

۱. کاهش وزن

مبارزه با اضافه وزن یک مشکل بزرگ برای اکثر افراد می باشد مخصوصا برای خانم هایی که خواستار یک اندام لاغر و ظریف هستند به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. در نتیجه، آن ها به رژیم های سخت و فشرده متوسل می شوند که برای سلامتی آن ها بسیار خطرناک است. محققان به این نتیجه رسیده اند که در کنار تمرینات ورزشی مناسب با افزودن عسل زرشک به رژیم غذایی خود نتیجه بهتری در روند لاغری می گیرید.

۲. بهبود آکنه

با توجه به اینکه آکنه یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است، جستجو به دنبال راه های ایمن و طبیعی برای جلوگیری از آن و یا خلاص شدن از شر آن طبیعی است. همانطور که همه ما می دانیم، داروهای زیادی در دسترس است که ظاهرا بهترین روش برای درمان آکنه محسوب می شوند. اما همیشه این بهترین راه نیست. شما می توانید با مصرف عسل زرشک به صورت ماسک به جای داروهای شیمیایی کمک بهتری به بهبود آکنه و جوش های سر سیاه خود بکنید.

۳. درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو عفونت ویروسی مسری دستگاه تنفسی هستند. اگرچه علائم آنها می تواند مشابه باشد ولی آنفولانزا بسیار خطرناک تر است. احتقان، گلو درد و عطسه همراه با سرماخوردگی است. سرماخوردگی و آنفولانزا ممکن است سرفه، سردرد و ناراحتی در قفسه سینه ایجاد کنند اما در صورت ابتلا به آنفولانزا شما به احتمال زیاد برای چند روز تب شدید، بدن درد، خستگی و ضعف دارید. علائم آنفولانزا نیز به صورت ناگهانی بروز می کند. معمولاً عوارض ناشی از سرماخوردگی نسبتاً جزئی است که شما می توانید با مصرف عسل زرشک به مبارزه با این ویروس ها کمک کنید و روند درمان را سرعت ببخشید.

۴. درمان عفونت

ترکیبات موجود در عسل زرشک برای بهبود عفونت و کاهش التهابات بسیار تاثیر گذار است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که عسل زرشک برای پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه ادراری تحتانی مفید بوده و فعالیت ضد میکروبی قابل توجهی را در برابر انواع ارگانیسم ها از جمله باکتری هایی مانند کلامیدیا، ویروس ها، قارچ ها و تک یاخته ها نشان می دهند.

۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

همه ما می توانیم در منزل از هرگونه عفونت احتمالی جلوگیری کنیم و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم. عسل زرشک می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و از طریق تحریک سلول های سفید خون با انگل ها و عفونت ها در دستگاه گوارش مبارزه کند.

۶. درمان کم خونی

میلیون ها نفر در دنیا از بیماری کم خونی رنج می برند که در اصل کم خونی نوعی اختلال خونی در بدن است. این مشکل در نتیجه نرسیدن اکسیژن کافی به بافت های بدن صورت می گیرد که شما می توانید با مصرف عسل زرشک این مشکل را تا حد زیادی رفع کنید و با این روش آهن کافی را برای بدن خود فراهم کنید.

۷. کنترل قند خون

عسل زرشک تاثیر مثبتی را بر کنترل قند خون از خود نشان داده که این یک انتخاب عالی برای پیشگیری و بهبود دیابت است. همچنین برای بیمارانی که قند خون بالا دارند به شدت توصیه می گردد، اما در صورتی که با دوز مناسب مورد مصرف قرار بگیرد و در خوردن آن زیاده روی نگردد.

۸. سم زدایی بدن

یکی از شناخته شده ترین فواید سلامتی عسل زرشک این است که به سم زدایی خون کمک می کند. زرشک می تواند در بهبود عملکرد کبد کمک کند که قطعا عسل زرشک نیز این خاصیت را دارد و به نوبه خود سم زدایی خون در بدن را به عهده می گیرد.

۹. خاصیت ضد سرطانی

عسل زرشک سرشار از ویتامین C می باشد که جلوی رشد سلول های سرطانی را تا حد زیادی می گیرد؛ زیرا ثابت شده است که ویتامین C کمک بزرگی به سرکوب کردن رشد تورمورهای سرطانی می کند که مقدار زیادی از این ویتامین در عسل زرشک یافت می شود.

۱۰. درمان اسهال

عسل زرشک ممکن است درمانی موثر برای اسهال باشد؛ زیرا چندین مطالعه نشان داده که زرشک خیلی سریع تر از آنتی بیوتیک علائم اسهال را بهبود می بخشد و به از بین بردن باکتری های روده کمک می کند، زیرا اسهال رابطه مستقیم با پیدایش باکتری های مضر در روده دارد.

 

عوارض جانبی عسل زرشک

یادآور می شویم که اگرچه مصرف عسل زرشک در دوز کم ممکن است برای سلامتی مضر نباشد اما اگر مقدار زیادی مصرف شود ممکن است منجر به عوارض جانبی جدی مانند، خونریزی بینی و استفراغ شود. عسل زرشک برای کبد بسیار خاصیت دارد اما برای کودکان ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در کبد آن ها شود. بنابراین، بهتر است آن را به کودکان خود ندهید. زنان باردار نیز باید از مصرف این عسل  پرهیز کنند؛ زیرا در بعضی موارد می تواند باعث سقط جنین شود (اگرچه نادر است). بیماران دیابتی نباید داروهای خاص خود را همزمان با عسل زرشک مصرف کنند.

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۹ ، ۰۹:۵۰
محمد محمد

عسل دیابتی؛ جایگزین قندهای مصنوعی و مضر!

سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۵:۴۰ ب.ظ

عسل دیابتی صرفا یک نوع عسل خاص نمی باشد و عسل مخصوص افراد دیابتی در بازار موجود نیست، بلکه طبق فاکتورهای دیگر نظیر گلوکز و ساکارز، عسل مناسب برای افراد دیابتی در نظر گرفته می شود. برخی افراد برای شیرین کردن نوشیدنی های خود مثل قهوه و چای از عسل استفاده می کنند، اما آیا عسل برای افراد مبتلا به دیابت ایمن است؟ بله اما باید یک سری فاکتورها را برای انتخاب بهترین عسل، متناسب با این بیماری در نظر گرفت.

 

دیابت چیست؟

قند موجود در خون را گلوکز می گویند که اندازه طبیعی و عادی آن بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلی گرم در صد سانتیمتر مکعب خون است. قند خون غیر طبیعی معمولا بالاتر از ۱۶۰ میلی گرم و یا پایین تر از ۶۵ میلی گرم می باشد. اگر قند خون کسی بالای ۱۶۰ میلی گرم باشد، احتمال دارد به بیماری دیابت مبتلا باشد. ولی شاخص حقیقی، اعداد نیستند. بلکه چگونگی احساس نشانه ها و علائم بیماری هستند که خود شخص بهتر از هر کس آن را می فهمد.

به طور طبیعی انسولین به وسیله لوزالمعده تولید شده و سلول های بدن را قادر می سازد تا گلوکز (منبع اصلی انرژی) را از خون جذب کنند. بهتر است به این نکته توجه کنید که در دیابت شیرین سلول های بدن از یک منبع انرژی دیگر تغذیه می کنند که در نتیجه باعث تولید سم در بدن می شود. عدم استفاده از گلوکز باعث انباشته شدن آن در خون و ادرار شده و باعث وقوع نشانه هایی مانند تکرر ادرار و تشنگی فراوان می شود.

عسل دیابتی

عسل و بیماری دیابت

آزمایش ها ثابت کرده اند که اگر بیماران دیابتی، عسل طبیعی را در وعده های غذایی خود بگنجانند، قند خون آن ها پایین می آید و به حالت عادی بر می گردد. همچنین آزمایش های مکرر ثابت کرده است که عسل حاوی ماده اکسید کننده ای است که فرآیند جذب قند در خون را آسان می کند و نمی گذارد درصد قند در خون بالا رود. یکی دیگر از عواملی که به جذب قند در خون کمک می کند میزان بالای عنصر پتاسیم در عسل می باشد. هم چنین ثابت شده ادرار فرد دیابتی به طور کلی از انسولین خالی نمی باشد، علت بیماری آن ها، اختلال در تحریک سلول هایی است که تولید انسولین می کنند.

در این روش، مصرف یک قاشق غذاخوری عسل می تواند باعث افزایش قند خون شود و در نتیجه سلول های پانکراس با فعال کردن ترشح انسولین موجب تولید انسولین می شوند. لذا بیمار دیابتی قبل از آغاز مصرف عسل و بعد از مصرف آن، باید آزمایش خون انجام دهد. پس از نتیجه آزمایش، پزشک اندازه مصرف مجاز عسل را در وعده های غذایی شخص تعیین می کند.

آیا افراد دیابتی می توانند عسل بخورند؟

افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید کربوهیدرات و قند مصرفی خود را کنترل و مدیریت کنند. این بدان معنا نیست که آن ها باید از مصرف شیرینی جات به طور کلی خودداری کنند. عسل نه تنها بی خطر است، بلکه دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است عوارض دیابت را نیز کاهش دهد.

یکی از مزایای خوردن عسل این است که می تواند سطح انسولین شما را افزایش داده و به کنترل قند خون شما کمک کند. اگر عسل را جایگزین قند کنیم، با توجه به اینکه عسل منبع آنتی اکسیدان ها است و خاصیت ضد التهابی دارد، در نتیجه می تواند مفید باشد.

یک برنامه غذایی مناسب که همراه با آنتی اکسیدان فراوان باشد، باعث می شود بدن سوخت و ساز خود را به درستی انجام دهد و از آنجایی که عسل دارای خاصیت ضد التهابی می باشد می تواند به بهبود دیابت کمک کند. التهاب باعث می شود مقاومت به انسولین بیشتر شود، در نتیجه بدن نمی تواند به طور درست به انسولین پاسخ بدهد.

تفاوت بین عسل خام و عسل تصفیه شده برای افراد دیابتی

تفاوت بین عسل خام در مقایسه با غیر خام که اغلب تحت عنوان “عسل طبیعی” به بازار عرضه می شود، این است که عسل خام برای تهیه بسته بندی یا هر نوع فرآوری دیگری حرارت نمی بیند. عسل خام عسلی می باشد که در بیشتر موارد برای سیستم ایمنی و سلامت کلی افراد دیابتی بسیار بیشتر از غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده مناسب است.

تفوت مصرف عسل به جای شکر

جایگزینی عسل به جای شکر و قندهای مصنوعی برای درمان دیابت

عسل ممکن است یک جایگزین سالم برای قندهای تصفیه شده مانند شکر سفید، شکر توربینادو، قند نیشکر و پودر قند باشد. با این حال، افراد دیابتی باید با دوز مناسب از آن استفاده کنند. زیرا اگر در مصرف عسل حتی عسل طبیعی زیاده روی گردد باعث افزایش سطح قند خون می شود، به خصوص هنگامی که فرد علاوه بر آن که از عسل استفاده می کند در کنار آن از قندهای مصنوعی نیز بهره جوید. برخی از تولید کنندگان، عسل هایی تولید می کنند که خالص نیست و ممکن است حاوی قند یا شربت اضافه باشد، مصرف این گونه عسل ها برای افراد دیابتی و حتی افراد سالم به هیچ وجه توصیه نمی شود.

نظریه های پزشکان در مورد مصرف عسل برای افراد دیابتی

داویدوف پزشک روسی در مورد مصرف عسل برای بیماران دیابتی چنین نظری دارد که بهتر است افراد دیابتی حتما از مصرف عسل استقبال کنند و مصرف عسل طبیعی را برای بیماران دیابتی به شدت توصیه می کند. ایشان بر این باورند که اگر به رژیم غذایی افراد دیابتی، عسل اضافه شود، نیازهای قندی آن ها بهتر برآورده می شود تا اینکه بخواهند به مواد قندی زیان آور روی آورند.

دکتر نائوم یوریش پزشک روسی بیماران خود را به خوردن عسل ( به ویژه عسلی که سرشار از ویتامین است) تشویق می کند. عسل ارزش سودمند خود را در درمان بیماری دیابت ثابت کرده است.

نکته مهم: کربوهیدرات ها با ماده قندی بالا (قند، شکر سفید، شکر تصفیه شده) ترشح انسولین را بیش از همه تحریک می کنند، ولی کربوهیدرات ها با مواد قندی پایین (قند میوه ها و عسل) ترشح کمتر انسولین را موجب می شوند. پس باید به این نکته توجه کرد که دیابت شما از کدام نوع است.

اخطار: آیا می دانید جهان پزشکی هنوز علت دیابت را نشناخته و درمان قطعی برای آن ندارد پس به هوش باشید چون خطر در کمین شماست. اگر می خواهید بر دیابت غلبه کنید باید اطلاع کافی از آن داشته و مراقب سلامتی خود باشید.

 

عسل های مناسب فروشگاه آنلاین آهوتا برای دیابت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۹ ، ۱۷:۴۰
محمد محمد

عسل تک گل؛ خواص و عوارض جانبی آن که نمی دانید!

سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸ ب.ظ

عسل تک گل عسلی می باشد که زنبورها برای تولید آن، از شهد گیاه واحد یک منطقه تغذیه می کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که زنبورها تا زمانی که گیاه غالب در اطرافشان باشد از شهد آن گل و گیاه تغذیه می کنند، در نتیجه باید گیاهان منطقه ای که کندوها در آن قرار می گیرند گیاه غالب آن منطقه باشد و یا زنبوردار باید با برنامه ریزی از قبل تعیین شده، زمان بردن کندو به یک منطقه را با شکوفه دادن گیاه آن منطقه تطبیق دهد.

هر کدام از عسل های تک گل معمولا از طعم و عطر خاصی برخوردار هستند که همه آن ها خواص زیادی را برای سلامتی شما به همراه دارند.

عسل تک گل

آیا امکان دارد یک عسل به طور خالص از شهد یک گل استخراج شود؟

خیر! امکان ندارد یک عسل به طور کامل از شهد یک گیاه باشد اما عسل های تک گل با توجه به گیاه غالب هر منطقه نام گذاری می شوند. هر عسل دارای ویژگی های متفاوتی از جمله: رنگ، بافت، ویسکوزیته، طعم، بو و سرعت تبلور هستند. این خصوصیات بسته به آنچه زنبورهای کندو از شهد کدام گیاه جمع آوری کرده اند متفاوت است.

زنبورهای عسل بیشتر به شهد گل های اطراف خود وفادار هستند و شهد آن گل را جمع آوری می کنند، بنابراین اگر پوشش گیاهی خاصی وجود داشته باشد، عسل تولید شده از گل مخصوص است که علاوه بر داشتن خواص خود عسل، از خواص درمانی آن گیاه نیز برخوردار می شود. به این نوع عسل، عسل تک گل گفته می شود. درست است که عسل های تک گل دارای رنگ، طعم و بوی متفاوتی هستند ولی نکته شگفت انگیز در مورد همه عسل ها این است که دارای خواص مشترک با ارزشی مانند: خاصیت ضد باکتری، درمان حساسیت، تقویت سیستم ایمنی بدن، شیرین کننده طبیعی و… هستند.

دقت کنید که حتما قبل از استفاده از عسل به عنوان یک معجون درمانی برای هرگونه بیماری، از پزشک خود بخواهید عسلی که برای شما مناسب است را به شما معرفی کند. نام مناسب عسل ها بر اساس منبع شهد گیاه اصلی انتخاب می شود، مانند عسل اقاقیا که حدود ۵۵ تا ۸۵ درصد آن شهد گل اقاقیا می باشد و یا عسل اکالیپتوس که زنبورها بیشتر از ۵۰ درصد از اکالیپتوس تغذیه کرده اند، پس در نتیجه عسل هایی که زنبورها از شهد یک گل و گیاه بیشترین بهره را می برند می توان آن را عسل تگ گل نامید.

چگونه یک عسل طبقه بندی می شود؟

عسل ها بر اساس ویژگی های خاص خود طبقه بندی می شود. زنبورهایی که عسل را تولید می کنند باید شهد خود را از یک منبع واحد دریافت کنند. هنگامی که عسل از یک منبع گل تولید شده باشد، آن عسل ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.

چگونه زنبورداران زنبورهای هر گیاه را کنترل می کنند؟

شاید خیلی از افراد این سوال برایشان پیش بیاید که زنبورداران چگونه می توانند زنبور های خود را کنترل کنند؟ خوشبختانه زنبورها در این فرآیند بسیار کمک می کنند. آنها ترجیح می دهند تا زمانی که یک نوع شهد خاص موجود باشد، تمام شهد خود را از یک منبع دریافت کنند. زنبورها باهوش هستند. آن ها تا زمانی که منبع خوبی داشته باشند و خسته نشوند به سراغ پوشش گیاهی دیگری نمی روند.

عسل تک گل نوعی عسل است که توسط شهد یک گیاه واحد تولید می شود. همچنین ممکن است مقادیر بسیار کمی شهد از گل های دیگر نیز داشته باشد (فقط مقدار ناچیزی). این شهدِ گل های ثانویه نمی توانند مشخصات طعم و رنگ کلی شهد غالب را تغییر دهند، به این معنی که خصوصیات شهد گل اصلی در عسل قوی تر و متمایز تر خواهد بود.

دلیل تفاوت قیمت عسل تک گل با چند گیاه چیست؟

به طور کلی، قیمت عسل تک گل کمی بیشتر از چهل گیاه (چند گیاه) می باشد و این امر بسته به آن گیاه واحدی است که زنبورعسل از آن تغذیه می کند؛ زیرا پوشش گیاهی عسل های تک گل در همه نقاط جهان طبق شرایط آب و هوایی متفاوت می باشد و زنبوردار باید تلاش زیادی را مستلزم شود تا یک پوشش گیاهی مناسب و به دور از آلودگی ها را برای کوچ دادن کندوهای خود بیابد.

طیف گسترده ای از عسل تک گل که اکنون در بازار موجود است عمدتاً اقاقیا، اسطوخودوس، بابونه، آویشن، اکالیپتوس و… هستند که  تفاوت آن ها گاه ظریف و پیچیده و گاهی آشکار و شگفت آور است. این چیزی است که باعث می شود عسل تک گل، عسل منحصر به فرد و خاص باشد.

خواص عسل تک گل

خواص عسل تک گل

هر کدام از عسل های تک گل از خواص بی نظیری برخوردار هستند که باعث می شود آنها از نظر پتانسیل درمانی خود را از هم متمایز کنند. برخی از رایج ترین مزایای ذکر شده در زیر:

از عسل های تک گل می توان برای هر رژیم غذایی استفاده کرد به شرطی که به گرده یا زنبورهای عسل حساسیت نداشته باشید، در غیر این صورت بهتر است از خوردن عسل خودداری کنید. برای بهره‌ مندی از مزایای عسل های تک گل باید به دنبال یک عسل خام، غیر فرآوری شده و حرارت ندیده باشید.

انواع مختلفی از عسل ها در بازار وجود دارد که لیست عسل های تک گل موجود در فروشگاه آنلاین آهوتا شامل عسل های زیر است:

  • عسل آویشن
  • عسل گون
  • عسل کنار
  • عسل مرکبات
  • عسل یونجه
  • عسل کتیرا
  • عسل سیاهدانه
  • عسل شوید
  • عسل گشنیز
  • عسل زرشک
  • عسل اقاقیا
  • عسل اکالیپتوس
  • عسل بابونه
  • عسل وحشی
  • عسل قنقال
  • عوارض جانبی عسل های تک گل

    ممکن است برخی افراد به فرآورده های زنبورعسل و یا خود زنبور حساسیت داشته باشند، در نتیجه بهتر است در مصرف عسل و دیگر فرآوردهای زنبور احتیاط کنند. همچنین بعضی افراد دیگر ممکن است فقط به یک سری گل و گیاه خاص حساسیت نشان دهند، پس بهتر است این افراد قبل از مصرف هر کدام از عسل های تک گل اطمینان کامل حاصل کنند که در صورت مصرف به کدام یک از آن ها واکنش های آلرژیک نشان می دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۹ ، ۱۲:۲۸
محمد محمد

عسل شوید که شهد غالب آن گیاه شوید است دارای خواص درمانی فوق العاده ای می باشد و برای درمان بسیاری از بیماری ها جایگزین مناسب به جای داروهای شیمیایی گران قیمت است؛ زیرا مصرف داروهای شیمیایی عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارند. همچنین عسل  شوید سرشار از ویتامین B است و با توجه به ویتامین های دیگری که دارد برای خواب بهتر و درمان دیابت عالی می باشد.

ویژگی های عسل شوید

رنگ  کهربایی
درصد قندهای احیاء کننده  ۷۶٫۲
نسبت فروکتوز به گلوکز  ۱٫۰۸
ساکارز  ۱٫۴
اسیدیته  ۱۷٫۵
رطوبت  ۱۴
هیدروکسی متیل فور فورال  ۹٫۵
رنگ  کهربایی
کریستالیزاسیون (شکرک زدن)

 آرام و متوسط

 

خواص عسل شوید

۱. درمان عفونت و زخم ها

مصرف عسل شوید به طور منظم باعث از بین بردن میکروب ها در بدن می شود. بنابراین، استفاده مکرر از این عسل در وعده های غذایی ممکن است به کاهش شیوع تعدادی از عفونت های میکروبی در بدن و همچنین عفونت هایی که ممکن است منجر به زخم های باز یا برش های کوچک روی پوست شود، کمک کند.

۲. کاهش کلسترول

عسل شوید می تواند کلسترول را کاهش دهد. مطالعه ای نشان داد که اثر عسل شوید را بر روی پروفایل لیپیدها، ژن ها، آنزیم های کبدی و فعالیت آنزیمی در اشخاصی که دارای کلسترول بالا مثبت بوده اند تعیین کرد، دوز منظم مصرف عسل شوید به شکل های مختلف، آنزیم های کبدی، قند خون و پروفایل لیپیدها را در گروه های تحت درمان کاهش می دهد.

۳. آزادسازی رادیکال های آزاد

اثرات منوترپین به مولکول های آنتی اکسیدانی کمک می کند تا به مولکول های اکسید شده وصل شوند که می توانند به بدن آسیب برساند. این مطالعه تأثیرات آنتی اکسیدانی را نشان داد و با آلفا توکوفرول، اسید اسکوربیک و کوئرستین قابل مقایسه است. از این رو عسل شوید خواص ضد درد و ضد التهابی دارد که آسیب های ناشی از رادیکال آزاد را خنثی می کند.

۴. درمان صرع

صرع نوعی اختلال عصبی است که با تشنج های اپیزودیک و غیرقابل پیش بینی بروز می کند. بسیاری از داروها برای کاهش علائم مانند تشنج در دسترس هستند اما این داروها عوارض جانبی مختلفی را ارائه می دهند. عسل شوید برای درمان صرع مورد استفاده قرار می گیرد و ارزیابی نشان داد که این عسل طبیعی برای فعالیت های ضد تشنجی عمیق مفید بوده و جایگزین موثری برای درمان صرع است.

۵. درمان استخوان درد

میزان کافی کلسیم در بدن، به نوبه خود در برابر عوامل مهم از دست دادن بافت استخوانی و از دست دادن تراکم استخوان کمک می کند. پوکی استخوان هر ساله میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و کلسیم به همراه سایر مواد معدنی ضروری یکی از عناصر اصلی در رشد و توسعه مناسب استخوان ها و ترمیم استخوان های آسیب دیده است. عسل شوید با توجه به اینکه حاوی مقداری زیادی ویتامین و مواد معدنی است به درمان و پیشگیری از این مشکل کمک می کند.

 

۶. درمان دیابت

شوید مدت هاست که با دیابت و مدیریت میزان انسولین ارتباط دارد. با وجود این واقعیت که تحقیقات در این زمینه محدود است، به خصوص در مورد انسان، مطالعات نشان داده اند که عسل شوید به کاهش نوسانات چربی های سرم و انسولین در دیابت ناشی از کورتیکواستروئید کمک می کند.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، به مقاله راهنمای کامل مصرف عسل برای افراد دیابتی مراجعه کنید.

۷. درمان سکسکه

سکسکه به دلایل مختلف رخ می دهد، اما در درجه اول به دلیل گاز گرفتگی و حرکت مکرر آن به سمت بالا از طریق لوله گوارش است. علت دوم ناشی از آلرژی های خاص، حساسیت بیش از حد، بیش فعالی و نقص عصبی است. عسل شوید در این شرایط می تواند درمان موثری برای رفع سکسکه باشد.

۸. درمان اسهال

اسهال عمدتا توسط دو چیز ایجاد می شود. سوء هاضمه و عمل میکروبی. از نظر سوء هاضمه، عسل شوید می تواند بسیار مفید باشد؛ زیرا دارای خواص هضم بسیار خوبی است. ثانیاً، این عسل به دلیل داشتن فلاونوئیدهای موجود که از نظر ماهیت میکروب کش یا باکتری کش هستند، می تواند به درمان این مشکل بپردازد. همچنین آن ها می توانند با مهار عفونت های میکروبی که سعی در حمله به بدن دارند، در رفع اسهال کمک کنند.

۹. درمان آرتروز

شوید از دیرباز به عنوان یک گیاه ضد التهاب شناخته شده است، به این معنی که به کاهش التهاب و درد ناشی از بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی و نقرس کمک می کند، به همین دلیل مصرف عسل شوید برای درمان این مشکلات به شدت توصیه می گردد.

۱۰. کمک به مشکلات قاعدگی

فلاونوئیدهای موجود در عسل شوید محرک هستند که اغلب در طب عامیانه برای تحریک ترشح هورمون های خاصی که به حفظ چرخه مناسب قاعدگی در زنان به کار می رود، کمک می کنند.

۱۱. درمان اختلالات تنفسی

ثابت شده است برخی دیگر از اجزای موجود در عسل شوید مثل فلاونوئیدها و مونوترپن ها به طور طبیعی ضد احتقان و آنتی هیستامین هستند. تصور می شود که آن ها به دلیل خاصیت آنتی هیستامینی، در پاک سازی به احتقان سرفه و آلرژی در سیستم تنفسی نیز کمک می کنند.

۱۲. درمان افسردگی

افسردگی به یک مسئله اصلی در بین نوجوانان و بزرگسالان تبدیل شده است. عسل شوید به عنوان یک داروی طبیعی برای افسردگی عمل می کند. هدف از این مطالعه، یافتن خواص ضد افسردگی عسل شوید است. عسل شوید اثر ضد افسردگی قدرتمند در مقایسه با سرترالین نشان داد. علاوه بر این، هیچ گونه عارضه جانبی نشان نداد. همچنین سرشار از فلاونوئیدها و پلی فنول ها می باشد.

۱۳. درمان بی خوابی

اسانس موجود در عسل شوید دارای خواص عجیب و غریب و قدرتمند است. به همین دلیل دارای خاصیت آرام بخشی می باشد که به خواب بهتر شما کمک می کند. فلاونوئیدها و ویتامین B کمپلکس موجود در عسل شوید و برخی آنزیم ها و هورمون ها را که دارای اثرات آرام کننده و خواب آور هستند، فعال می کند و از این طریق به برخی از افراد کمک می کند تا خواب بهتری داشته باشند.

 

 عسل شوید

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۹ ، ۱۸:۵۱
محمد محمد

عسل و کبد؛ ۹ روش موثر مصرف عسل برای کبد!

دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱ ق.ظ

خواص عسل برای کبد از گذشته های دور زبانزد مردم بوده و افراد در گذشته، از عسل برای بیماری های مربوط به کبد کمک می گرفتند؛ زیرا عسل در درمان بسیاری از بیماری های دیگر امتحان خود را پس داده است. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا شما را بیشتر با خواص عسل برای کبد آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

آیا عسل برای کبد شما مفید است؟

اگرچه عسل برخلاف شکر حاوی ترکیباتی است که از راه های مختلفی به سلامتی کبد کمک می کند، اما برخی از عسل ها ممکن است به عنوان یک درمان طبیعی بهتر برای محافظت از کبد عمل کنند. قرن های زیادی است که عسل به عنوان یک غذا در برنامه غذایی و یک داروی طبیعی در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما دانشمندان اخیراً فواید آن را برای سلامت کبد از طریق آزمایشات حیوانی و انسانی کشف کرده اند. فواید کلی عسل باعث شده است که آن را به یک شیرین کننده بهتر نسبت به شکر در سرو نوشیدنی ها تبدیل کند.

عسل و کبد

خواص عسل برای کبد

ارزش مغذی عسل

عسل حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی از جمله ویتامین های گروه B، پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و کلسیم است. همچنین سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه بوده که بلوک های اصلی پروتئین می باشند. شاید جالب تر از همه این باشد که عسل حاوی ترکیبات فنولیک و مواد مفیدی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که اثرات آسیب رسان بالقوه موسوم به رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و با پیری و بیماری های دژنراتیو مفصلی مرتبط هستند.

محافظت از کبد در برابر سموم

به نظر می رسد که عسل از بدن در برابر مواد سمی محافظت می کند، نویسندگان یک تحقیق که در سال 2013 ژورنال مجله پزشکی مکمل و جایگزین Evidence based Evidence منتشر شد، بدین قرار است که محققان برای ارزیابی ظرفیت و محافظت عسل از سموم قوی کبدی را بر روی یک سری از موش ها آزمایش کردند. موش های بدون عسل آسیب کبدی قابل توجهی را متحمل شدند که توسط آنزیم های کبدی افزایش یافته است.

با این حال، عسل از کبد و کلیه های گروه دیگر موش ها در برابر سموم محافظت کرده و کلسترول آن ها را بهبود می بخشد. محققان احتمال می دهند که فعالیت آنتی اکسیدانی ترکیبات فنولی موجود در عسل ممکن است مسئولیت محافظت از کبد را داشته باشند.

محافظت از صفرا

صفرا یک مایع گوارشی سبز رنگ است که در کبد تولید شده و از مجاری مخصوص صفراوی عبور می کند و نهایت در کیسه صفرا جمع می شود تا به شما در هضم غذا کمک کند. مسائل رایج مانند سنگ کیسه صفرا، التهاب یا حتی تومورها می تواند مجاری صفراوی را مسدود کرده و باعث آسیب به کبد شود. هنگامی که به موش های مبتلا به انسداد مجاری صفراوی عسل داده شد، عسل به محافظت از کبد آن ها کمک کرد.

عسل و کبد

طب سنتی پیشنهاد می دهد برای بهبود مشکلات کبد، مصرف عسل را نادیده نگیرند؛ زیرا قندهایی که در عسل یافت می شوند به صورت گلیکوژن در کبد ذخیره خواهند شد. گلیکوژن باعث افزایش انرژی کبد می شود تا با ایجاد حالت تعادل در کبد موفق شود که مواد سمی و میکروب ها را نابود کند.

 

مصرف عسل برای کبد

عسل ممکن است توانایی کبد در کنترل گلوکز را بهبود بخشد

نویسندگان این نظرسنجی که در ژوئیه ۲۰۱۲ در مجله بین المللی علوم بیولوژیک منتشر شد، اعلام کردند: اگر عسل بتواند به نحوی قندخون را تعادل بخشد در نتیجه به کبد کمک می کند. کبد به همراه لوزالمعده در کنترل قند خون نقش دارد. نویسندگان این مطالعه توضیح دادند که دیابت معمولاً با اختلال عملکرد کبد در ارتباط است و نتیجه گرفته اند که از طریق یک سری فرآیندهای متابولیک، عسل ممکن است توانایی کبد در کنترل قند خون را بهبود بخشد.

عسل و دارچین برای کبد چرب

احتمالا بسیاری از شما این موضوع را می دانید که عسل و دارچین هر کدام به طور مجزا خاصیت چربی سوزی فوق العاده ای دارند و معمولا در رژیم غذایی افرادی که دارای اضافه وزن بالایی هستند به شدت از سمت پزشکان تغذیه توصیه می گردد. امروزه بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده اند که ترکیب عسل و دارچین و مصرف آن می تواند برای افرادی که دارای کبد خیلی چرب هستند سودمند باشد.

دستورالعمل های مصرف عسل برای کبد

۱. برای تقویت و درمان بیماری های کبدی از شربت عسل مخصوصا در تابستان استفاده شود. یک قاشق مرباخوری آبلیموی تازه، یک یا دو قاشق غذا خوری عسل در یک لیوان آب (زیاد سرد نباشد) مخلوط نموده و بنوشید. بهترین زمان نوشیدن در میان وعده ها می باشد.

۲. کسانی که بیماری یرقان دارند هسته انگور را کوبیده با عسل مخلوط نموده و میل کنند.

۳. یک روش دیگر برای کسانی که بیماری یرقان کبد دارند بدین صورت است که دو عدد لیمو ترش را با پوست در یک لیتر آب جوش به مدت دو ساعت خیسانده سپس لیمو را له نموده و ۲ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کرده و هر ۶ ساعت یک لیوان از آن را به مدت ۱۴ روز بنوشند.

۴. برای درمان بیماری های کبدی به مدت دو ماه صبح ناشتا و آخر شب یک قاشق غذاخوری عسل خالص و طبیعی میل کنید.

۵. ترکیب روغن زیتون یا روغن ماهی با عسل به درمان مشکلات کبدی کمک کرده و روند درمان را سرعت می بخشد.

طرز تهیه: ۴۰ گرم روغن ماهی یا روغن زیتون را با ۶۰ گرم عسل مخلوط نموده و روزی یک قاشق در وعده صبحانه میل شود.

۶. برای تقویت کبد بادام شیرین را کوبیده، با عسل مخلوط کنید و به همراه صبحانه به اندازه یک قاشق میل نمایید.

۷. برای تقویت کبد و رفع ضعف آن ۲۰ گرم پودر زنجبیل را با ۲۰۰ گرم عسل مخلوط نموده، هنگام صبحانه یک قاشق مرباخوری با کمی آب ولرم میل شود.

۸. برای درمان بیماری کبدی کمی ژل رویال با یک قاشق مرباخوری گرده گل همراه یک قاشق غذاخوری عسل با یک استکان عرق کاسنی در یک لیوان آب مخلوط نموده و قبل از صبحانه به مدت ۱۴ روز در ماه بنوشید.

توجه: این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و جهت استفاده از آن با متخصص مربوطه مشورت نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۹ ، ۱۱:۳۱
محمد محمد

 عسل گشنیز یکی از مقوی ترین نوع عسل ها برای علاقه مندان به سبد محصولات زنبورعسل است. این عسل بسیار خوش طعم و خوش عطر است که دارای مزایای فراوانی برای سلامتی افراد می باشد. مصرف عسل گشنیز به درمان بسیاری از بیماری های سخت و طاقت فرسا کمک می کند و باعث بهبود و کنترل آن ها می شود.

تاریخچه گیاه گشنیز

قسمت های دارویی: ساقه، برگ و تخم گیاه

ترکیبات شیمیایی: 

 آب ۷/۵ درصد
مواد چرب ۱۳ تا ۲۰ درصد
مواد پروتئیک ۱۶ تا ۱۸ درصد
سلولز ۳۸ درصد
مواد غیر ازته ۱۳ درصد
اسانس ۰/۸ درصد
ویتامین A و C متوسط

طبع گشنیز: گشنیز و تخم آن از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

 

 

خواص عسل گشنیز

 

۱. کاهش قند خون

عسل گشنیز ممکن است به کاهش قند خون کمک کند، قند خون بالا، یک عامل خطرناک برای دیابت نوع ۲ است. در حقیقت، افرادی که قند خون پایین دارند و یا داروی دیابت مصرف می کنند، باید در مصرف عسل گشنیز احتیاط کنند؛ زیرا در کاهش قند خون بسیار مؤثر است و ممکن است با فعال کردن آنزیم های خاص، قند خون را کاهش دهد. در واقع، به اندازه کافی قدرتمند است و این افراد باید با مشورت پزشک از عسل گشنیز مصرف کنند.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل گشنیز دارای مقدار فراوان آنتی اکسیدان می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. همچنین نشان داده شده است آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با تورم بدن نقش مهمی را ایفا می کنند. مطالعات نشان داده که عسل گشنیز دارای ترکیبات: ترپینن، کوئرستین و توکوفرول ها بوده که ممکن است اثرات ضد سرطان، تقویت کننده سیستم ایمنی و محافظت کننده عصبی داشته باشد.

۳. کمک به سلامت مغز

عسل گشنیز به سلامت مغز کمک می کند و بسیاری از بیماری های مغزی، از جمله پارکینسون، آلزایمر و اسکلروز متعدد با التهاب همراه هستند را درمان می کند. همچنین این عسل از افراد در برابر صدمات سلولی به دنبال تشنج ناشی از دارو که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن است محافظت می کند. همچنین باعث بهبود و تقویت حافظه در سنین بالا می شود و اضطراب را نیز کاهش می دهد.

۴. کمک به هضم

عسل گشنیز به سلامت روده و هضم غذا کمک می کند و باعث تسریع و ترویج هضم سالم می شود. با مصرف این عسل شما می توانید از مشکلاتی مانند شکم درد، نفخ و ناراحتی های معده نجات یابید. همچنین به عنوان یک محرک اشتها، نقش بسزایی ایفا می کند. مصرف عسل گشنیز برای افرادی که دچار بیماری IBS هستند و علائم گوارشی ناخوشایندی دارند فوق العاده است.

۵. مبارزه با عفونت ها

عسل گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی می باشد که ممکن است به مبارزه با برخی عفونت ها و بیماری های ناشی از مواد غذایی کمک کند. همچنین با باکتری هایی مانند سالمونلا مبارزه می کند که می تواند باعث مسمومیت غذایی شود و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و به باکتری هایی که مسئول مبارزه با عفونت ادراری هستند کمک می کند.

 

۶. تقویت قلب

برخی از مطالعات نشان می دهد که عسل برای تقویت قلب گزینه ای خوبی می باشد و عسل گشنیز هم از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول LDL (بد) را کاهش دهد. به نظر می رسد به عنوان یک ادرار آور عمل می کند و به بدن شما کمک می کند سدیم و آب اضافی را برطرف کند. همچنین با کاهش فشار خون و LDL (بد) کلسترول ضمن افزایش کلسترول HDL (خوب) از قلب شما محافظت می کند.

۷. محافظت از پوست

محافظت از پوست با عسل گشنیز باعث شده که در روند درمان بثورات خفیف مانند درماتیت تاثیرگذار باشد. مطالعات خاطر نشان می کنند که آنتی اکسیدان های موجود در عسل گشنیز ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی منجر به تسریع پیر شدن پوست و همچنین آسیب پوستی در اثر اشعه ماوراء بنفش B کمک کند. علاوه بر این، بسیاری از افراد این عسل برای شرایط پوستی مانند: آکنه، رنگ دانه، پوست چرب یا خشکی پوست استفاده می کنند و پوست را از پیری و آفتاب محافظت خواهد کرد.

۸. درمان اسهال

آنزیم های موجود در عسل گشنیز که به هضم، عملکرد مناسب کبد و پیوند روده کمک می کنند، در تسکین اسهال ناشی از اقدامات میکروبی و قارچی موثر می باشند و به عنوان یک درمان خانگی برای پیشگیری از تهوع، استفراغ و اختلالات معده به طور چشمگیری محبوب است. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این نوع عسل بدن را در برابر حمله بسیاری از میکروب ها مقاوم می سازد.

۹. کنترل سرطان

کنترل و پیشگیری از سرطان با عسل گشنیز هم مانند بسیاری از فرآورده های دیگر زنبورعسل توصیه می شود و مطالعات نشان می دهد که به مهار تهاجم سلولی و مهاجرت سلول های سرطان زا از بدن کمک می کند. اگرچه تحقیقات هنوز به پایان نمی رسد اما مطمئنا عسل گشنیز راه درمان سرطان پروستات را نیز هموار کرده است.

۱۰. سلامت استخوان ها

عسل گشنیز به عنوان یک منبع غنی از کلسیم برای افرادی که می خواهند از استخوان خود محافظت کنند، دارای ارزش بسیار زیادی می باشد. کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در عسل گشنیز استخوان ها را در برابر پوکی محافظت می کند و شما می توانید با اضافه کردن این عسل به برنامه غذایی خود از سالم ماندن و تقویت استخوان های خود در طولانی مدت اطمینان حاصل کنید.

۱۱. درمان دیابت

عسل گشنیز با تحریک غدد درون ریز، ترشح انسولین از لوزالمعده را افزایش می دهد که باعث افزایش سطح انسولین در خون می شود. این روند جذب مناسب قند و افت های حاصل از آن در سطح قند خون را تنظیم می کند. این خاصیت برای بیمارانی که از دیابت و سایر شرایط مرتبط رنج می برند بسیار مفید است. همچنین می تواند به کاهش احتمال لکه های خطرناک و افت سطح قند خون و همچنین اطمینان از سایر عملکردهای متابولیک طبیعی کمک کند.

 

عوارض جانبی

اگر شما عسل گشنیز را مانند هر ماده غذایی و دارویی دیگری به اندازه و با دوز مناسب مصرف کنید هیچ گونه عارضه ای برای شما نخواهد داشت، اما اگر در خوردن آن اعتدال نداشته باشید باعث سنگین شدن خواب شما می شود و احساس گنگی و بی حسی در بدن خود می کنید. دقت کنید اگر به یکی از محصولات زنبورعسل و یا به خود گیاه گشنیز حساسیت دارید، حتما قبل از مصرف این عسل از صحت حساسیت خود مطمئن شوید.

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۹ ، ۱۹:۰۸
محمد محمد

عسل گشنیز یکی از مقوی ترین نوع عسل ها برای علاقه مندان به سبد محصولات زنبورعسل است. این عسل بسیار خوش طعم و خوش عطر است که دارای مزایای فراوانی برای سلامتی افراد می باشد. مصرف عسل گشنیز به درمان بسیاری از بیماری های سخت و طاقت فرسا کمک می کند و باعث بهبود و کنترل آن ها می شود.

عسل گشنیز چیست؟

هر عسلی طبق شهدی که زنبور از آن بیشترین تغذیه را دارد نام گذاری می شود و عسل گشنیز هم با توجه به اینکه زنبور بیشتر از ۵۰ تا ۶۰ درصد از شهد آن تغذیه کرده نام گذاری می شود. یعنی بخش عمده شهد مورد استفاده آن از گیاه گشنیز می باشد اما به این نکته هم توجه کنید که هیچ گاه امکان ندارد ۱۰۰ درصد شهد مورد استفاده زنبور از یک گیاه باشد.

خواص عسل گشنیز

۱. کاهش قند خون

عسل گشنیز ممکن است به کاهش قند خون کمک کند، قند خون بالا، یک عامل خطرناک برای دیابت نوع ۲ است. در حقیقت، افرادی که قند خون پایین دارند و یا داروی دیابت مصرف می کنند، باید در مصرف عسل گشنیز احتیاط کنند؛ زیرا در کاهش قند خون بسیار مؤثر است و ممکن است با فعال کردن آنزیم های خاص، قند خون را کاهش دهد. در واقع، به اندازه کافی قدرتمند است و این افراد باید با مشورت پزشک از عسل گشنیز مصرف کنند.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل گشنیز دارای مقدار فراوان آنتی اکسیدان می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. همچنین نشان داده شده است آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با تورم بدن نقش مهمی را ایفا می کنند. مطالعات نشان داده که عسل گشنیز دارای ترکیبات: ترپینن، کوئرستین و توکوفرول ها بوده که ممکن است اثرات ضد سرطان، تقویت کننده سیستم ایمنی و محافظت کننده عصبی داشته باشد.

۳. کمک به سلامت مغز

عسل گشنیز به سلامت مغز کمک می کند و بسیاری از بیماری های مغزی، از جمله پارکینسون، آلزایمر و اسکلروز متعدد با التهاب همراه هستند را درمان می کند. همچنین این عسل از افراد در برابر صدمات سلولی به دنبال تشنج ناشی از دارو که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن است محافظت می کند. همچنین باعث بهبود و تقویت حافظه در سنین بالا می شود و اضطراب را نیز کاهش می دهد.

۴. کمک به هضم

عسل گشنیز به سلامت روده و هضم غذا کمک می کند و باعث تسریع و ترویج هضم سالم می شود. با مصرف این عسل شما می توانید از مشکلاتی مانند شکم درد، نفخ و ناراحتی های معده نجات یابید. همچنین به عنوان یک محرک اشتها، نقش بسزایی ایفا می کند. مصرف عسل گشنیز برای افرادی که دچار بیماری IBS هستند و علائم گوارشی ناخوشایندی دارند فوق العاده است.

۵. مبارزه با عفونت ها

عسل گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی می باشد که ممکن است به مبارزه با برخی عفونت ها و بیماری های ناشی از مواد غذایی کمک کند. همچنین با باکتری هایی مانند سالمونلا مبارزه می کند که می تواند باعث مسمومیت غذایی شود و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و به باکتری هایی که مسئول مبارزه با عفونت ادراری هستند کمک می کند.

خواص عسل گشنیز

۱. کاهش قند خون

عسل گشنیز ممکن است به کاهش قند خون کمک کند، قند خون بالا، یک عامل خطرناک برای دیابت نوع ۲ است. در حقیقت، افرادی که قند خون پایین دارند و یا داروی دیابت مصرف می کنند، باید در مصرف عسل گشنیز احتیاط کنند؛ زیرا در کاهش قند خون بسیار مؤثر است و ممکن است با فعال کردن آنزیم های خاص، قند خون را کاهش دهد. در واقع، به اندازه کافی قدرتمند است و این افراد باید با مشورت پزشک از عسل گشنیز مصرف کنند.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل گشنیز دارای مقدار فراوان آنتی اکسیدان می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. همچنین نشان داده شده است آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با تورم بدن نقش مهمی را ایفا می کنند. مطالعات نشان داده که عسل گشنیز دارای ترکیبات: ترپینن، کوئرستین و توکوفرول ها بوده که ممکن است اثرات ضد سرطان، تقویت کننده سیستم ایمنی و محافظت کننده عصبی داشته باشد.

۳. کمک به سلامت مغز

عسل گشنیز به سلامت مغز کمک می کند و بسیاری از بیماری های مغزی، از جمله پارکینسون، آلزایمر و اسکلروز متعدد با التهاب همراه هستند را درمان می کند. همچنین این عسل از افراد در برابر صدمات سلولی به دنبال تشنج ناشی از دارو که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن است محافظت می کند. همچنین باعث بهبود و تقویت حافظه در سنین بالا می شود و اضطراب را نیز کاهش می دهد.

۴. کمک به هضم

عسل گشنیز به سلامت روده و هضم غذا کمک می کند و باعث تسریع و ترویج هضم سالم می شود. با مصرف این عسل شما می توانید از مشکلاتی مانند شکم درد، نفخ و ناراحتی های معده نجات یابید. همچنین به عنوان یک محرک اشتها، نقش بسزایی ایفا می کند. مصرف عسل گشنیز برای افرادی که دچار بیماری IBS هستند و علائم گوارشی ناخوشایندی دارند فوق العاده است.

۵. مبارزه با عفونت ها

عسل گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی می باشد که ممکن است به مبارزه با برخی عفونت ها و بیماری های ناشی از مواد غذایی کمک کند. همچنین با باکتری هایی مانند سالمونلا مبارزه می کند که می تواند باعث مسمومیت غذایی شود و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و به باکتری هایی که مسئول مبارزه با عفونت ادراری هستند کمک می کند.

 

عوارض جانبی عسل گشنیز

۶. تقویت قلب

برخی از مطالعات نشان می دهد که عسل برای تقویت قلب گزینه ای خوبی می باشد و عسل گشنیز هم از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول LDL (بد) را کاهش دهد. به نظر می رسد به عنوان یک ادرار آور عمل می کند و به بدن شما کمک می کند سدیم و آب اضافی را برطرف کند. همچنین با کاهش فشار خون و LDL (بد) کلسترول ضمن افزایش کلسترول HDL (خوب) از قلب شما محافظت می کند.

۷. محافظت از پوست

محافظت از پوست با عسل گشنیز باعث شده که در روند درمان بثورات خفیف مانند درماتیت تاثیرگذار باشد. مطالعات خاطر نشان می کنند که آنتی اکسیدان های موجود در عسل گشنیز ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی منجر به تسریع پیر شدن پوست و همچنین آسیب پوستی در اثر اشعه ماوراء بنفش B کمک کند. علاوه بر این، بسیاری از افراد این عسل برای شرایط پوستی مانند: آکنه، رنگ دانه، پوست چرب یا خشکی پوست استفاده می کنند و پوست را از پیری و آفتاب محافظت خواهد کرد.

۸. درمان اسهال

آنزیم های موجود در عسل گشنیز که به هضم، عملکرد مناسب کبد و پیوند روده کمک می کنند، در تسکین اسهال ناشی از اقدامات میکروبی و قارچی موثر می باشند و به عنوان یک درمان خانگی برای پیشگیری از تهوع، استفراغ و اختلالات معده به طور چشمگیری محبوب است. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این نوع عسل بدن را در برابر حمله بسیاری از میکروب ها مقاوم می سازد.

۹. کنترل سرطان

کنترل و پیشگیری از سرطان با عسل گشنیز هم مانند بسیاری از فرآورده های دیگر زنبورعسل توصیه می شود و مطالعات نشان می دهد که به مهار تهاجم سلولی و مهاجرت سلول های سرطان زا از بدن کمک می کند. اگرچه تحقیقات هنوز به پایان نمی رسد اما مطمئنا عسل گشنیز راه درمان سرطان پروستات را نیز هموار کرده است.

۱۰. سلامت استخوان ها

عسل گشنیز به عنوان یک منبع غنی از کلسیم برای افرادی که می خواهند از استخوان خود محافظت کنند، دارای ارزش بسیار زیادی می باشد. کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در عسل گشنیز استخوان ها را در برابر پوکی محافظت می کند و شما می توانید با اضافه کردن این عسل به برنامه غذایی خود از سالم ماندن و تقویت استخوان های خود در طولانی مدت اطمینان حاصل کنید.

۱۱. درمان دیابت

عسل گشنیز با تحریک غدد درون ریز، ترشح انسولین از لوزالمعده را افزایش می دهد که باعث افزایش سطح انسولین در خون می شود. این روند جذب مناسب قند و افت های حاصل از آن در سطح قند خون را تنظیم می کند. این خاصیت برای بیمارانی که از دیابت و سایر شرایط مرتبط رنج می برند بسیار مفید است. همچنین می تواند به کاهش احتمال لکه های خطرناک و افت سطح قند خون و همچنین اطمینان از سایر عملکردهای متابولیک طبیعی کمک کند.

عوارض جانبی

اگر شما عسل گشنیز را مانند هر ماده غذایی و دارویی دیگری به اندازه و با دوز مناسب مصرف کنید هیچ گونه عارضه ای برای شما نخواهد داشت، اما اگر در خوردن آن اعتدال نداشته باشید باعث سنگین شدن خواب شما می شود و احساس گنگی و بی حسی در بدن خود می کنید. دقت کنید اگر به یکی از محصولات زنبورعسل و یا به خود گیاه گشنیز حساسیت دارید، حتما قبل از مصرف این عسل از صحت حساسیت خود مطمئن شوید.

عسل گشنیز در بارداری

عسل گشنیز هم مانند هر کدام از محصولات دیگر زنبورعسل ممکن است در شرایطی خاص دارای عوارضی خاص برای برخی از افراد باشد. در نتیجه مصرف این نوع عسل در دوران بارداری توصیه نمی شود؛ زیرا قاعده آور است و ممکن است سبب سقط جنین شود. البته پژوهش های زیادی بر روی این موضوع انجام نشده و شاید سخت گیری زیاد ما باشد اما باید به این مسئله دقت کنید که عسل گشنیز باعث پایین آمدن قند خون می شود و گفته شده که ممکن است منجر به کاهش حافظه در جنین شود.

 

۶. تقویت قلب

برخی از مطالعات نشان می دهد که عسل برای تقویت قلب گزینه ای خوبی می باشد و عسل گشنیز هم از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول LDL (بد) را کاهش دهد. به نظر می رسد به عنوان یک ادرار آور عمل می کند و به بدن شما کمک می کند سدیم و آب اضافی را برطرف کند. همچنین با کاهش فشار خون و LDL (بد) کلسترول ضمن افزایش کلسترول HDL (خوب) از قلب شما محافظت می کند.

۷. محافظت از پوست

محافظت از پوست با عسل گشنیز باعث شده که در روند درمان بثورات خفیف مانند درماتیت تاثیرگذار باشد. مطالعات خاطر نشان می کنند که آنتی اکسیدان های موجود در عسل گشنیز ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی منجر به تسریع پیر شدن پوست و همچنین آسیب پوستی در اثر اشعه ماوراء بنفش B کمک کند. علاوه بر این، بسیاری از افراد این عسل برای شرایط پوستی مانند: آکنه، رنگ دانه، پوست چرب یا خشکی پوست استفاده می کنند و پوست را از پیری و آفتاب محافظت خواهد کرد.

۸. درمان اسهال

آنزیم های موجود در عسل گشنیز که به هضم، عملکرد مناسب کبد و پیوند روده کمک می کنند، در تسکین اسهال ناشی از اقدامات میکروبی و قارچی موثر می باشند و به عنوان یک درمان خانگی برای پیشگیری از تهوع، استفراغ و اختلالات معده به طور چشمگیری محبوب است. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این نوع عسل بدن را در برابر حمله بسیاری از میکروب ها مقاوم می سازد.

۹. کنترل سرطان

کنترل و پیشگیری از سرطان با عسل گشنیز هم مانند بسیاری از فرآورده های دیگر زنبورعسل توصیه می شود و مطالعات نشان می دهد که به مهار تهاجم سلولی و مهاجرت سلول های سرطان زا از بدن کمک می کند. اگرچه تحقیقات هنوز به پایان نمی رسد اما مطمئنا عسل گشنیز راه درمان سرطان پروستات را نیز هموار کرده است.

۱۰. سلامت استخوان ها

عسل گشنیز به عنوان یک منبع غنی از کلسیم برای افرادی که می خواهند از استخوان خود محافظت کنند، دارای ارزش بسیار زیادی می باشد. کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در عسل گشنیز استخوان ها را در برابر پوکی محافظت می کند و شما می توانید با اضافه کردن این عسل به برنامه غذایی خود از سالم ماندن و تقویت استخوان های خود در طولانی مدت اطمینان حاصل کنید.

۱۱. درمان دیابت

عسل گشنیز با تحریک غدد درون ریز، ترشح انسولین از لوزالمعده را افزایش می دهد که باعث افزایش سطح انسولین در خون می شود. این روند جذب مناسب قند و افت های حاصل از آن در سطح قند خون را تنظیم می کند. این خاصیت برای بیمارانی که از دیابت و سایر شرایط مرتبط رنج می برند بسیار مفید است. همچنین می تواند به کاهش احتمال لکه های خطرناک و افت سطح قند خون و همچنین اطمینان از سایر عملکردهای متابولیک طبیعی کمک کند.

 

عوارض جانبی

اگر شما عسل گشنیز را مانند هر ماده غذایی و دارویی دیگری به اندازه و با دوز مناسب مصرف کنید هیچ گونه عارضه ای برای شما نخواهد داشت، اما اگر در خوردن آن اعتدال نداشته باشید باعث سنگین شدن خواب شما می شود و احساس گنگی و بی حسی در بدن خود می کنید. دقت کنید اگر به یکی از محصولات زنبورعسل و یا به خود گیاه گشنیز حساسیت دارید، حتما قبل از مصرف این عسل از صحت حساسیت خود مطمئن شوید.

عسل گشنیز در بارداری

عسل گشنیز هم مانند هر کدام از محصولات دیگر زنبورعسل ممکن است در شرایطی خاص دارای عوارضی خاص برای برخی از افراد باشد. در نتیجه مصرف این نوع عسل در دوران بارداری توصیه نمی شود؛ زیرا قاعده آور است و ممکن است سبب سقط جنین شود. البته پژوهش های زیادی بر روی این موضوع انجام نشده و شاید سخت گیری زیاد ما باشد اما باید به این مسئله دقت کنید که عسل گشنیز باعث پایین آمدن قند خون می شود و گفته شده که ممکن است منجر به کاهش حافظه در جنین شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۹ ، ۱۹:۳۱
محمد محمد