تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم

بدن سالم با تغذیه سالم

تغذیه سالم رشد را میسر می‌سازد، به تندرستی و طول عمر می‌انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می‌گردد.

طبقه بندی موضوعی

خواص گشنیز و مضرات مصرف گیاه گشنیز

جمعه, ۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸ ب.ظ

گشنیز گیاه خوش عطری است که در سراسر دانشمند به‌شکل‌های برگ،ساقه و تخم گشنیز کاربرد می‌شود. گشنیز به‌واسطه داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان سرشار از ویژگان درمانی است. فواید گشنیز به‌قدری زیاد است که فرنام گیاه معجزه‌آسا را به آن داده‌اند. گشنیز برای کاهش کلسترول، شفا التهاب و مشکلات پوستی و تنظیم اختناق خون کاربرد دارد. در این نوشتار شما را با ویژگان گشنیز، این سبزی درمانی و همه‌فن‌حریف آشنا خواهیم کرد.

گشنیز چیست؟

گشنیز گیاهی است که به‌طور گسترده در عالم به‌عنوان ادویه و چاشنی یا برای تزئین بشقاب خوراک متعلق به بهره‌گیری می‌شود. نام علمی آن، کوریاندروم ساتیوُم ال (Coriandrum sativum L) است. برگ‌های گشنیز عطر خوش و آشنایی دارند و معمولا به‌صورت خام یا خشک‌شده در آشپزی کاربرد می‌شوند.

ارزش تغذیه‌ای گشنیز

نباید فکر کنید که گشنیز فقط برای تزیین غذاها استعمال دارد. اکثر مردم نمی‌دانند گشنیز حائز ۱۱ ماده از روغن‌های اسانسی، ۶ گونه اسید (شامل آسکوربیک اسید یا همان ویتامین C)، مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که هرکدام از آنها خواص بسیاری دارند و به انگیزه همین ناآگاهی بعد از اینکه غذایشان را گرایش کردند برگ‌های گشنیزی را که برای تزیین غذا از آن بهره‌گیری شده بود درون سطل آشغال می‌ریزند.

خواص گشنیز

خواص گشنیز

مصارف درمانی گشنیز به شرح زیر است:

۱. کاهش التهابات پوستی

گشنیز در بر گیرنده سینئول و اسید لینولئیک است؛ سینئول یکتا از ۱۱ ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است. این دو ماده دارای خواص ضدسرطانی و ضدروماتیسمی هستند و تورم ناشی از این بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. گشنیز وانگهی تاحدودی برای سایر تورم‌ها، همانند تورم برآمده از نابسامانی کلیه یا کم خونی نیز مؤثر است، زیرا برخی از مواد آن مدر هستند و باعث آزاد شدن آب اضافی بدن می‌شوند. کاهش التهابات پوستی، منجر به کاهش ناراحتی‌ها و بهبود ظاهر پوست می‌شود.


۲. شفا بیماری‌های پوستی

خواص ضدعفونی کننده، ضدقارچی و آنتی اکسیدانی گشنیز، برای بهبود بیماری‌های پوستی همانند اگزما، خشکی پوست و عفونت‌های قارچی مناسب است.


۳. تفریق کلسترول

اسیدهای موجود در گشنیز، مشابه اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید آسکوربیک (ویتامین C) در تفریق میزان کلسترول خون بسیار مؤثرند و وانگهی مایه کاهش میزان کلسترول بد (LDL) در عروق خونی و رگ‌ها می‌شوند. سطح بالای LDL در خون می‌تواند منجر به مسائل جدی قلبی-عروقی مثل آترواسکلروز (تصلب شرایین‌)، حملات قلبی و سکته مغزی شود. مهم‌تر از همه، این گیاه باعث افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود، HDL از به وجودآمدن بعضی شرایط خطرناک برای انسان ممانعت می‌کند.


۴. شفا اسهال

ترکیبات روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز همانند بورنئول و لینالول، به گوارش، عملکرد مناسب کبد و وابستگی روده‌ها کمک می‌کند و مایه کاهش شکم‌روش می‌شود. از آنجایی سینئول، بورنئول، لیمونن، آلفا-پینن و بتا-فلاندرن دارای اثرات ضد باکتری هستند، گشنیز در شفا اسهال برآمده از میکروب‌ها و قارچ‌ها نیز، سودمند است.


خواص گشنیز وانگهی برای بازداری از تهوع، استفراغ و بیماری‌های معده، زیاد باره بهره‌گیری قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست-فعال است و به همین علت دائم ویژگان جدیدی از آن کشف می‌شود.


علاوه بر این خواص بهداشتی، برگ‌های گشنیز تازه، پیش‌غذای مناسبی برای حاضر کردن روده، برای یک وعده‌ی غذایی حسابی است.


۵. تنظیم خفگی خون

مصرف گشنیز در بسیاری از بیماران به‌طور مثبتی خپگی خون را کاهش داده است. یون‌های کلسیم و استیل کولین انتقال‌دهنده‌ی عصبی در دستگاه‌های جانبی و سیستم عصبی مرکزی هستند. گشنیز اثر متقابل این یون‌ها را شفا می‌بخشد و خپگی را در رگ‌های خونی کاهش می‌دهد، در نتیجه گمان کردن بروز بیماری های قلبی عروقی، ازجمله حملات قلبی و سکته مغزی تفریق می‌یابد.


۶. درمان زخم‌های دهان

سیترنلول، که جزیی از روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز است، ضدعفونی کننده‌ای عالی است. مواد سایر موجود در گشنیز نیز دارای ویژگان ضد‌میکروبی و درمانی‌ای هستند که از بدتر شدن زخم‌های دهان بازداری می‌کنند. آنها روند درمان زخم‌ها را تسریع و از بوی بد دهان جلوگیری می‌کنند. گرچه گشنیز در محصولات اصلی به کار نمی‌رود، ولی در گونه ها خمیر‌دندان‌های طبیعی، به عنوان یک ترکیب ضد قارچ، از آن بهره‌گیری می‌شود. در واقع پیش از نوآوری خمیر دندان، مردم برای از بین رفتن بوی بد دهان، تخم گشنیز می‌جویدند!

۷. جلوگیری از کم خونی

یکی از ویژگان گشنیز داشتن آهن فراوان است و به کسانی که از مختصر خونی مشقت می‌برند کمک می‌کند. مقدار کمِ آهن در خون، می‌تواند منجر به تنگی نفس، تپش قلب، خستگی شدید و تفریق عملکرد ذهنی شود. آهن همچنین باعث شفا عملکرد ارگان‌های دیگر بدن، افزایش انرژی و قدرت و ارتقای سلامت و ثبات استخوان می‌شود.

خواص گشنیز

۸. ضد آلرژی

تحقیقات زیادی اثر داده است که گشنیز حائز آنتی هیستامینی نیرومند است که می‌تواند آلرژی‌های فصلی و تب یونجه را تفریق دهد. همچنین، روغن آن اثرات آلرژیک حشرات، گیاهان، غذاها و دیگر چیزها را تفریق می‌دهد. در بدن، آنافیلاکسی، ورم کهیر و تورم خطرناک گلو و غدد را از بین می‌برد.


ما باید در برابر واکنش‌های آلرژیک از خویش محافظت کنیم و چون از نخست نمی‌دانیم به چه چیزهایی حساسیت داریم، بهتر است پیشگیری کنیم.


۹. حفاظت در برابر سالمونلا

سالمونلا احد از خطرناک‌ترین بیماری‌های غذایی در عالم است، پس هر روش طبیعی‌ای که از ما دربرابر آن محافظت کند، زیاد مهم است. گشنیز به طور غیرمعمولی دارای سطوح بالای دودسنال است. دودسنال یک ترکیب طبیعی است که دو برابر آنتی بیوتیک توان دارد؛ بنابراین گشنیز می‌تواند درمانی پیشگیرانه برای مرض سالمونلا باشد. شما می‌توانید با اضافه کردن آن به رژیم غذایی، تن خود را از بیماری‌های ناخوشایند و حتی کشنده‌ی پیوسته با این باکتری‌های مرگبار محافظت کنید.


۱۰. شفا سلامت استخوان

از ویژگان گشنیز، داشتن منبع سرشاری از کلسیم است که برای کسانی که به سلامت استخوان‌شان اهمیت می‌دهند ارزشمند است. کلسیم و دیگر ترکیبات موجود در گشنیز مایه رشد و دوام استخوان‌ها و بازدارندگی از پوکی استخوان می‌شوند. افزودن حتی مقدار کمی گشنیز به رژیم غذایی، می‌تواند سال‌ها استخوان‌های شما را محکم و سلامت نگه دارد. کلسیم بیشتر در مرکز برگ‌های گشنیز هستی دارد، بعد اگر سلامت استخوان‌تان برای‌تان مهم است، این قسمت را هدف بگیرید!


۱۱. درمان گوارش

گشنیز، به علت عطر و بوی زیاد روغن‌های اسانسی‌اش، به تراوش مناسب آنزیم‌ها و آب‌گوارشی در معده کمک می‌کند؛ در نتیجه سیستم گوارش و مری را برای پیش‌راندن خوراک تحریک می‌کند. این گیاه، در شفا زگیل نیز سودمند است. گشنیز به علت مواد معدنی‌ای که دارد، علاوه بر عطر خوش، دارای ویژگی تحریک‌کنندگی نیز هست. واسطه‌های عصبی هم با مصرف گشنیز تحریک می‌شوند. تحقیقات در ضمن اثر می‌دهند، افزودن منظم گشنیز به رژیم غذایی، سوءِهاضمه را تفریق می‌دهد. افزودن مقدار کمی گشنیز در رژیم غذایی کودکانی که اغلب از بزرگسالان احتمال افزایش کولیک شکمی در آنان وجود دارد، می‌تواند به سرعت مشکل‌شان را حل کند!


۱۲. بهبود آبله

روغن‌های اسانسی در گشنیز حائز اسید‌ها و عناصر ضد‌میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضدعفونی‌کننده و سم‌زدا هستند. ویتامین‌های C و آهن این گیاه سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کنند. این عناصر مایه شفا و بازداری از آبله می‌شوند و در ضمن از میزان درد می‌کاهند و برای بیماران آرامش‌بخش هستند. تحقیقات اثر داده‌اند، مصرف مقدار زیاد ویتامین C، درمانی قطعی برای مرض آبله است.


۱۳. تنظیم خو ماهانه

گشنیز محرکی طبیعی است و ترشحات غدد داخل ریز را تنظیم می‌کند. این تأثیر هورمونی به تنظیم سیکل قاعدگی کمک می‌کند و درد قاعدگی زنان را تفریق می‌دهد.


۱۴. مراقبت از چشم

باز هم از خواص گشنیز دربرداشتن آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی‌ای همانند فسفر است که از بیماری‌های بینایی بازدارندگی می‌کنند و کشیدگی عضله و خپگی روی چشم را تفریق می‌دهند. در برگ‌های گشنیز بتاکاروتن وجود دارد. بتاکاروتن از بیماری‌های انبوه چشمی بازدارندگی می‌کند و حتی روند از بین رفتن بینایی را در بیماران مسن، وارونه می‌کند.


۱۵. درمان ورم ملتحمه چشم

گشنیز مونث ضدعفونی کننده‌ی زیاد نکوداشتن است و دارای خواص ضد میکروبی‌ای است که از چشم‌ها در برابر بیماری‌های مسری مانند ورم ملتحمه، محافظت می‌کند. روغن گشنیز از ترکیبات اصلی چندی محصولات مراقبتی چشم است.


۱۶. مهار دیابت

به دلیل پرتو تحریک‌کنندگی گشنیز بر غدد درون‌ریز، تراوش انسولین از پانکراس افزایش می‌یابد و برآیند اینکه سطح انسولین خون بالا می‌رود. این مایه تنظیم قند خون و ذیل آمدن سطح قند در خون می‌شود. این ویژگی برای بیماران دیابتی و بیماری‌های مانند بسیار سودمند است.

خواص و فواید تخم گشنیز

تخم گشنیز توان دهنده قلب و شادی آور است. تخم گشنیز ویژگی نیرو دهنده، هضم کننده خوراک وباد شکن دارد.

تخم گشنیز را پودر کرده و به نسبت مساوی با شکر یا عسل درهم کنید که برای تقویت بدن بسیار سودمند است.

برای نرم کردن سینه از جوشانده تخم گشنیز بهره‌گیری می کنند ، بدین صورت که 10 لغایت 30 گرم از آن را در یک لیتر آب دم کرده و مثل چای با شکر بنوشید.

برای بر طرف کرن تب و زکام سودمند است. برای این منظور یک سوپ رقیق از آب مرغ و گشنیز تازه تهیه کنید و پس از چند مرتبه مصرف ، نشان معجزه آسای آن را ببینید.

تخم گشنیز شیر مادران شیرده را زیاد می کند ، برای این هدف باید 2 لغایت 5 گرم متعلق به را با کمی عسل تناول کنند.

تخم گشنیز قاعده آور و ادرار آور است.

برای تسکین درد دندان تخم گشنیز بجوید.

خوردن تخم گشنیز معده را تقویت می کند و به به اتفاق خوراک به هضم آن کمک می کند. معده و روده را ضد عفونی می کند و کرم کش است. برای این هدف 2 الی 5 گرم تخم بو دیتا آن مصرف شود.
جوشانده تخم گشنیز یا خوردن تخم گشنیز بو داده ، شکم‌روش خونی و مرض های عفونی روده مثل تب تیفوئید را شفا می بخشد، چون شدیداً میکروب کش است.
خواص گشنیز

 ویژگی های عرق گشنیز:

 آشامیدن یک لیوان عرق گشنیز در درازا روز خفگی خون را کاهش می دهد . علاوه بر این نوشیدن عرق گشنیز قبل از خوردن خوراک از بروز نفخ و سوء هاضمه پیشگیری نموده و برای بازدارندگی از ناراحتی های معده نیز سودمند است .
عرق گشنیز در رفع و درمان جوش صورت زیاد کارساز است.

  • عرق گشنیز ضد باکتری و کرم است.

  • مصرف عرق گشنیز برای نیرومند ساختن حافظه مفید بوده و در درمان بیماری هایی مثل بواسیر , دیابت , اسید اوریک و خون ریزی درونی کارساز می باشد .

  • برای رفع خستگی و تقویت اعصاب توصیه می شود که روزانه دو فنجان عرق گشنیز در بامداد و عصر بیاشامید .

  • عرق گشنیز ضد تشنج بوده و باعث نشاط و نشاط می شود . 
  • افزون بر این از ویژگی مدر بودن و خواب آوری نیز بهره مند می باشد .

  • برای افزایش اشتها و تقویت نمودن قلب و روده آشامیدن عرق گشنیز سودمند می باشد .
  • علاوه بر این عرق گشنیز مغز و جگر را تقویت نموده و در درمان سوزش زبان موثر است .

منبع : organicfacts و نمناک

نظرات  (۱)

خیلی مطلب خوبی درمورد گشنیز و خواص سبزیجات نوشتید تشکر میکنم

https://sabzrooyanjolgeh.ir/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی